Eurofashion: Creaties van het Songfestival

jun '21 05
jul '21 11
Kunstmuseum Den Haag & Textielmuseum Tilburg

Als kers op de taart zal Kunstmuseum Den Haag op 5 juni naast een gloednieuw tentoonstellingsprogramma ook maar liefst negen Songfestival-outfits tonen.

De spectaculaire ontwerpen van eigen bodem gedragen door de vrouwelijke presentatoren en enkele Nederlandse artiesten zijn t/m 11 juli 2021 te bewonderen in de Erezaal van het Kunstmuseum.

Te zien is bijvoorbeeld de petrolkleurige jurk die presentator Chantal Janzen droeg tijdens de tweede halve finale en de adembenemende lila japon die ze onverwachts aanhad voor de puntentelling, beide ontworpen door Claes Iversen. Maar ook krijgen bezoekers een sprankelend donkerblauw ontwerp van David Laports hand te zien, gedragen door presentator Nikkie de Jager (NikkieTutorials) tijdens de eerste halve finale. Laport creëerde bovendien het tweedelige ensemble bestaande uit glanzende pailletten dat presentator Edsilia Rombley aanhad tijdens de eerste halve finale. Naast deze uiterst elegante creaties, worden er ook nog vijf spetterende outfits van ontwerpers MARTAN en Sjaak Hullekes getoond. Deze zijn tijdens de intervalacts gedragen door artiesten Glennis Grace, Eefje de Visser, Pieter Gabriel en winnaar van het Eurovisie Songfestival 2019, Duncan Laurence.

Diek Pothoven, Head of Fashion van het Eurovisie Songfestival 2021, heeft in samenspraak met de presentatoren en hun vaste stylisten uitsluitend gekozen voor Nederlandse ontwerpers. In het TextielMuseum in Tilburg zijn zeven andere Songfestival-creaties van hun hand te bewonderen. Te zien zijn onder andere de outfits van Edsilia Rombley van de hand van Tess van Zalinge en Elzinga Studio, de japon voor Chantal Janzen door David Laport, de creatie van modehuis Maison the Faux voor host Nikkie de Jager en de jurk voor zangeres Davina Michelle van Martan.