The Jeweller’s Art. Revolutionaire juwelen uit de jaren 1960 & 1970

mrt '21 14
Tentoonstelling
DIVA, Antwerpen

Vanaf 30 oktober presenteert DIVA, het museum voor diamant, juwelen en zilver, de tentoonstelling The Jeweller’s Art. Revolutionaire juwelen uit de jaren 1960 & 1970 in samenwerking met het Cincinnati Art Museum uit de Verenigde Staten. In het swinging London van de jaren 1960 ontstond een vernieuwende stroming binnen de juwelenindustrie die zich uitbreidde naar de rest van Europa en de Verenigde Staten. De expositie toont juwelen, mode, muziek en design uit deze bruisende periode, die op dit moment weer très en vogue is.

“Jewellery should be fun.”

Een nieuwe generatie juweelontwerpers zette zich af tegen de naoorlogse conventionele juwelen. Goudsmeden lapten de geldende regels van de juweelkunst aan hun laars en experimenteerden met nieuwe technieken, materialen en invloeden. Ze zagen zichzelf als kunstenaar en hun juwelen als kunstvorm. Dit leidde tot statement juwelen die balanceren op het grensvlak van kunst en design.

De ontwerpers legden de sociale, culturele en artistieke veranderingen van die tijd vast: van het surrealisme tot de eerste mens op de maan, van op-art tot disco. Het resultaat bestond uit juwelen die asymmetrisch en kleurrijk waren. Ze mochten gezien worden. Deze vernieuwende kijk op juwelen bracht een interessante klantenkring samen, variërend van royals tot filmsterren, media- en muziekberoemdheden.

Voor meer informatie hierover, lees hier verder