Americana I: De stijl van Los Angeles

Afbeelding 1 - Valerie Chiu (FIDM BA Design student), jurken van Vinyl collectie Vinyl Creations, 2019, collectie FIDM Los Angeles. Fotograaf: Nick Verreos. Modemuze, Americana, Los Angeles, stijl, mode, FIDM, Fashion Institute of Design and Merchandising
2 december 2019
Literary and Cultural Analysis (UvA)

In de serie ‘Americana’ onderzoek ik voor Modemuze de stad Los Angeles. Mijn focus is het ontdekken van bijzondere en opvallende onderwerpen op het gebied van mode.

Van high fashion tot straatcultuur. Mode en tekst kunnen zoveel ruimte aan de verbeelding geven. En de verbeelding laat de lezer dromen, wat nieuwe inzichten en inspiratie geeft. De verbinding tussen mode, tekst en de verbeelding staan daarom centraal.

‘Americana’ is een reeks korte informatieve verhalen over de Amerikaanse mode cultuur in Los Angeles. De stand van zaken in de modewereld, modemusea en de subculturen van de stad vormen de rode draad. In het eerste deel van de blogpost ‘Americana’: de stijl van L.A.

De stijl van Los Angeles

Van new Punks tot old Hollywood glamour, Los Angeles heeft het allemaal. De Amerikaanse schrijfster en stijlicoon Dorothy Parker beschreef de stad ooit als “72 suburbs in search of a city”. Los Angeles is een smeltkroes van subculturen en hun stijl. Mode is overal, in alle gradaties en varianten. Toch was dit niet altijd zo.

Pas na de jaren ‘90 van de vorige eeuw begon Los Angeles mee te tellen op modegebied. New York was altijd leidend. Nu zijn er veel jonge modeontwerpers in de stad met vaardigheden, technieken en bijzonder handwerk die niet onderdoen voor de ontwerpen van bijvoorbeeld Alexander McQueen of Donna Karan. Los Angeles geeft de ruimte aan mode, door de gehele stad zijn ontwerpers te vinden vanuit alle delen van de wereld.

Fashion Institute of Design and Merchandising

Het centrum van de mode in Los Angeles is het Fashion District met het Fashion Institute of Design and Merchandising (FIDM), opgericht in 1969. Het FIDM is een modeacademie maar huisvest ook een modemuseum, een bibliotheek met een schat aan modeboeken en enkele galeries. FIDM onderzoekt, analyseert en verzamelt alles op het gebied van mode. Met name de rol van historische mode staat centraal.

Tijdens mijn bezoek merkte ik hoe goed het oog is van de curators die de collecties en tentoonstellingen hebben samengesteld. De manier waarop kledingstukken, kleuren, patronen en stoffen zijn geëxposeerd zorgen voor een magisch effect. Met name de kleurcombinaties maakten dat elk object nog beter tot zijn recht kwam en nog opvallender was.

In het FIDM zijn veel verschillende museumcollecties te vinden, samen bestaan deze collecties uit meer dan 15.000 unieke objecten die een beeld geven van ongeveer 200 jaar Amerikaanse mode-geschiedenis. Een belangrijk onderdeel dat de stijl van Los Angeles onder andere samenvat is een collectie klassieke sportkleding [1].

Afbeelding 2 - Anoniem, sporttas van linnen en metaal, 1865, permanente collectie FIDM. Modemuze, Americana, Los Angeles, stijl, mode, FIDM, Fashion Institute of Design and Merchandising

De Collectie van FIDM

Het museum richt zich vooral op de verdiensten van high fashion maar de collectie omvat ook folkloristische en niet-westerse kleding. Een essentieel onderdeel van het FIDM zijn accessoires, deze worden afzonderlijk of in combinatie met kledingstukken tentoongesteld om een zo goed mogelijk begrip te laten ontstaan van hoe mode en bijpassende accessoires werden gedragen [1].

Om een volledig begrip van de historische context en mode disciplines te creëren worden naast de objecten ook patronen, borduurvoorbeelden, stalenboeken, foto’s en delen uit modetijdschriften getoond. Nieuwe stukken worden alleen aangekocht als het object de tijdsperiode en het oeuvre van de ontwerper goed samenvat en aanvult [3].

Het doel van het FIDM is het bevorderen van kennis en het geven van zoveel mogelijk informatie over de geschiedenis van mode [1]. De combinatie museum en modeacademie is uniek in Los Angeles en maakt het FIDM een allround cultuur- en mode centrum waar zichtbare inspiratie te vinden is voor studenten en modeliefhebbers. FIDM is gratis toegankelijk en heeft een uitgebreide online database die voor iedereen zichtbaar en te raadplegen is.

De musea en galeries zijn tot februari 2020 gesloten voor publiek maar de tentoonstelling FANtasy: The Mona Lee Nesseth Fan Collection (over de geschiedenis van waaiers door drie eeuwen), de academie en de bibliotheek zijn wel te bezoeken [2].

Afbeelding 3 - Adolphe Thomasse, waaier, 1905, Maison Duvelleroy, collectie FIDM. Modemuze, Americana, Los Angeles, stijl, mode, FIDM, Fashion Institute of Design and Merchandising

Een bezoek aan het FIDM en haar galeries geeft een duidelijk beeld van de Amerikaanse mode geschiedenis en de verschillende stijlen die in Los Angeles en door heel Amerika gedragen werden en worden. Het is bovendien fascinerend en bijzonder om te merken dat je je als bezoeker mengt met de modeontwerpers van de toekomst. Je kunt de nieuwste ontwerpen bijna zien ontstaan!

In mijn volgende blogpost ga ik naar het Hammer Museum in Westwood, een wijk in het noorden van Los Angeles. Hier bezoek ik onder andere een expositie van een Poolse mode ontwerpster, kunstenares en filmmaakster. Uniformen en haute couture worden door haar samengevoegd en vormen een psychologisch spel voor de beschouwer.

Aanbevolen literatuur

• Condra , Jill. Encyclopedia of National Dress: Traditional Clothing around the World . Vol. 1, ABC-CLIO, 2013.

Websites/media

Foto credits

• Afbeelding 1 - Valerie Chiu (FIDM BA Design student), jurken van Vinyl collectie Vinyl Creations, 2019, collectie FIDM Los Angeles. Fotograaf: Nick Verreos.
  • Afbeelding 2 - Anoniem, sporttas van linnen en metaal, 1865, permanente collectie FIDM.
  • Afbeelding 3 - Adolphe Thomasse, waaier, 1905, Maison Duvelleroy, collectie FIDM.