Een kijkje in het leven van…

Blog Modemuze Bianca du Mortier recensie Get A Life The Diaries of Vivienne Westwood
31 januari 2018
Voormalig conservator kostuum Rijksmuseum

Er zijn ‘geluksvogels’ die in een interessante familie worden geboren, zich opwerken tot een aanzienlijke positie en de groten der aarde ontmoeten, als idealist met een revolutionair idee of product de aandacht van de hele wereld krijgen, of ‘gewoon’ op het juiste moment op de juiste plek zijn. Hoewel allebei met een totaal verschillende achtergrond en blik op het bestaan, zijn Joan Juliet Buck en Vivienne Westwood exponenten van deze groep van ‘geluksvogels’ en beide laten ons meekijken in hun leven.

Als een ‘Who is who’ van de film- en mode-industrie

In november 2017 verscheen de paperbackeditie van Joan Juliet Buck’s memoires The Price of Illusion en kort daarna kreeg ik het van een leesgrage vriendin ter ontspanning tijdens de kerstvakantie. Ik moet eerlijk bekennen dat ik nog nooit van Buck (1948-) had gehoord en begon dus geheel blanco aan haar levensverhaal. Al meteen worden we vanuit Los Angeles meegenomen naar Cannes en aansluitend naar Parijs waar Joan haar jonge jaren doorbrengt in een klein paleisje – een kopie uit 1900 van het Grand Trianon in Versailles, gebouwd door de fameuze Franse dandy Robert, comte de Montesquiou en na zijn dood bewoond door de excentrieke Italiaanse erfgename en mode-icoon Luisa, marchesa Casati. De toon van het boek is al meteen gezet en soms verlangde ik even naar een klein notenapparaat waarin alle beroemdheden die aan bod komen een korte biografische schets krijgen.

Via haar vader – een filmproducent – die de Engelse acteur Peter O’Toole vertegenwoordigde en bevriend was met de Amerikaanse filmregisseur John Huston, groeide Buck op in een internationaal film- en theatermilieu met Anjelica Huston als vriendin voor het leven.

Blog Modemuze Bianca du Mortier recensie The Price of Illusion Joan Juliet Buck
Joan Juliet Buck, The Price of Illusion – A Memoir

Na een carrière bij de Engelse Vogue, het Amerikaanse vaktijdschrift Women’s Wear Daily, de Amerikaanse modebladen Glamour en Vanity Fair, wordt Joan Juliet in 1994 gevraagd Vogue Paris nieuw leven in te blazen. Ze blijft tot 2001 als editor-in-chief en doet een onverbloemd boekje open over deze periode in het hart van de internationale modepers. Werkelijk alle modeontwerpers, -fotografen, uitgevers, modellen en collegae passeren de revue met al hun positieve kanten, maar ook hun onhebbelijkheden. Voor iedereen die gefascineerd is door deze wereld, is dit boek een absolute must.

Joan Juliet Buck, The Price of Illusion – A Memoir, ISBN 9781476762951 (paperback), € 14,49.

Altijd betrokken & activistisch

In 2010 begon modeontwerpster Vivienne Westwood (1941-) online een dagboek bij te houden. In 2016 werden de entries tot dan toe gebundeld en uitgegeven in een fraai vormgegeven boek met de toepasselijke titel Get a life! Op de achterkant verwoordt Westwood de inhoud als ‘my way of trying to communicate the world through my experience. My point of view is heretical. My enemy is status quo.’ Een maatschappijkritische houding kenmerkt haar hele leven: zij stond ook niet voor niets aan de wieg van de punkmode in de jaren 70, toen zij de kleren voor de band Sex Pistols van haar toenmalige echtgenoot Malcolm McLaren verzorgde.

Get a Life! The Diaries of Vivienne Westwood 2010-2016

De eerste twee bladzijden worden gevuld met een lijst van organisaties en campagnes die Vivienne ondersteunt en die door het hele boek terugkomen. Maar er zijn ook beschouwelijke alinea’s over kunst, cultuur, modegeschiedenis en familieleven. Voor wie deze dikke pil teveel activisme in één keer is, kan Westwood ook op haar site volgen: http://climaterevolution.co.uk/wp/category/viviennes-diary/ .

Get a Life! The Diaries of Vivienne Westwood 2010-2016, ISBN 978178125498 (hardback), € 20.