In gesprek met: designertassenverzamelaar Jadwiga Peters

1
Blog Modemuze, designertassen uit verzameling Jadwiga Peters, foto ©Kenny Nagelkerke
18 mei 2015
MA Arts and Culture, Design and Decorative Art

Jadwiga Peters is kunsthistorica, blogger en tassenverzamelaar. Van kleins af aan heeft ze een fascinatie voor handtassen en schoenen en begon al vroeg met de aanschaf hiervan. Sinds 2010 jaar neemt haar verzameling serieuzere vormen aan. Modemuze gaat in gesprek met ‘the bag hoarder’.

Bij Jadwiga thuis staan dertig designertassen in variërende afmetingen, modellen en van verschillende ontwerpers uitgestald in een vitrinekast. Afhankelijk van de kleur en kwetsbaarheid van de tassen, zijn sommigen ingepakt in een stofzak en opgevuld met papier, zodat het materiaal en de vorm van de tas goed blijft. Toch worden de tassen niet met een fluwelen handschoen aangeraakt, want “het blijven toch gebruiksvoorwerpen. Ik neem ze ook gewoon mee de kroeg in.”

De verzameling

2010 ziet Jadwiga als de start van haar verzameling designertassen. Daarvoor kocht ze ook andere tassen, maar die ziet ze niet als een volwaardig onderdeel van haar collectie. “Natuurlijk ben ik begonnen met goedkope tassen. Zo gaat dat. Je koopt eerst een H&M, als je meer kan betalen verschuift dat naar een Marc Jacobs en Mulberry, maar in mijn ‘echte’ verzameling bevinden zich alleen designertassen.”

De nadruk ligt op Céline, dat zijn dertien van de in totaal dertig tassen tellende collctie. De tassen zijn allen van leer, het liefst exotisch leer zoals python-, krokodillen-, struisvogel-, hagedissen- of rogleer en moeten wel draagbaar zijn. Daarom kiest Jadwiga vaak voor klassieke kleuren. De tassen in de verzameling zijn meestal hedendaagse modellen, maar ook vintage modellen, zoals een Chanel 2.55 uit 1955 zou Jadwiga graag in haar collectie opnemen.

Blog Modemuze, Jadwiga Peters' zwarte Mini Luggage van Céline, foto ©Kenny Nagelkerke

Vanuit haar kunstgeschiedenisachtergrond heeft Jadwiga ook belangstelling voor originele  tassenontwerpen van de modehuizen en plaatst ze vergelijkingen tussen hedendaagse en oudere modellen op haar blog. In 2010 kocht ze haar eerste designertas in de verzameling: een zwarte Mini Luggage van Céline; “de it-bag van de afgelopen vijf jaar waarmee mijn liefde voor Céline begon.” Het model heeft zogenaamde ‘wings’, uitstekende ‘vleugels’ aan de zijkant, die later zijn gekopieerd door ketens als Zara, Mango en H&M. Maar Phoebe Philo, de ontwerper van de Mini Luggage, heeft zelf ook voor het ontwerp naar inspiratie gezocht en vond deze in het archief van Céline.

Het model Luggage uit de jaren 1970 stond aan de basis voor de zwarte Mini Luggage van Jadwiga. “Het golvende lijnenspel aan de zijkant, het hengsel en het ‘gezichtje’ zie je allemaal terug in zowel de nieuwe als de oude Céline Luggage. Een ander detail is het stukje leer aan de achterkant en zijkant waar de rits onder zit. Dit lijkt vrij nutteloos, maar het is een verwijzing naar de oude reistas. Bij de vintage tas gaat daar het riempje van de gesp onderdoor.”

Blog Modemuze, bag hoarder Jadwiga Peters, Links: model Penelope Tree met de Luggage tas van Céline in de jaren 1970, rechts: een hedendaagse Luggage van Céline

Jadwiga’s favoriete tas is wederom van Céline: de Classic Box Bag, ditmaal van rood pythonleer, en kreeg ze van haar ouders voor haar afstuderen. “Mijn ouders verzamelen kunst en antiek en wilde me een meer klassiek afstudeercadeau geven, maar uiteindelijk heb ik ze kunnen overtuigen om toch die ene tas te geven.” Later kocht Jadwiga zelf nog een witte variant met print van de python leren Classic Box Bag.

Blog Modemuze, bag hoarder Jadwiga Peters met haar Céline Classic Box Bag van rood pythonleer, foto ©Kenny Nagelkerke

De laatste aankoop is een limited edition van de zwarte Chanel Classic Flap bag, die ze vorig jaar in Parijs kocht. Een Chanel tas kan volgens Jadwiga niet ontbreken in haar verzameling. Dit model lijkt sterk op de iconische 2.55, die ze zeker nog aan haar collectie wil toevoegen.

Voor de komende vijf jaar heeft Jadwiga een tassenplan geschreven, waarin ze naast nieuwe modellen, of nieuwe interpretaties van oude modellen, ook originele ‘vintage’ tassen aan haar verzameling wil toevoegen. Het idee is om van bepaalde modellen zowel een origineel als een moderne versie in de collectie op te nemen. Bijvoorbeeld een Chanel 2.55 uit 1955 en een van nu, of een Kelly bag van Hermès uit 1977 en een hedendaagse variant.

Een eigen blog

Jadwiga kijkt continu om zich heen en is steeds opzoek naar nieuwe tassen. Waar ze eerst haar passie en verzamelplannen met haar vriendinnen deelden, heeft ze hen nu verruild voor een online community. Via speciale tassenwebsites en -blogs heeft Jadwiga contact met andere tassenliefhebbers en – verzamelaars. Ze wisselen ervaringen, kennis en ideeën uit. Deze websites hebben Jadwiga geïnspireerd om zelf ook een blog voor ‘gelijkgestemden’ te beginnen: The Bag Hoarder.

Deze blog gebruikt Jadwiga als uitlaatklep; om te schrijven en kennis te delen over haar grootste passie. “Modetijdschriften lopen eigenlijk al een beetje achter, via internet kan je vaak live modeshows volgen en bovendien bestond een dergelijke blog over tassen nog niet in Nederland. Mijn volgers zijn voornamelijk Nederlandse en Belgische vrouwen tussen de 20 en 60 jaar, waarvan de meeste zelf ook verzamelen. ... Mijn blog is commerciëler dan mijn eigen verzameling, want niet iedereen kan en wil designertassen betalen. Ik laat in mijn blog ook zien bij welke goedkopere winkels je interpretaties van designertassen kunt vinden.”

Blog Modemuze, verzameling bag hoarder Jadwiga Peters, Tas Céline Classic Box Bag en stofzakken, foto ©Kenny Nagelkerke

Ma
7 dec 2020

Ik probeer al enkele jaren Jadwiga Peters te bereiken omdat ik enkele tassen uit de begin jaren '50 heb, maar zonder Facebook of instagram is zij niet te bereiken.