In gesprek met: Liselore Frowijn

29 juni 2017
Modeantropoloog

Het is een woensdagmiddag wanneer we Liselore Frowijn (1991) in het depot van de Theatercollectie Bijzondere Collecties UvA ontmoeten. Voorafgaand aan het interview heeft Modemuze haar gevraagd om een aantal favoriete stukken uit de online collectie te selecteren.Voor het (in detail) bekijken van één van deze stukken is Liselore in het depot uitgenodigd. De ontwerpster is daarmee de eerste jonge Nederlandse modeontwerper die voor deze nieuwe ‘In gesprek met…’  serie een kijkje in de offline collectie neemt.

Cape gedragen in de Henri ter Hall revue, ca. 1900-1940, Theatercollectie Bijzondere Collecties UvA. Foto: © Sem Langendijk

Direct van de catwalk

Liselore komt binnen in een pak van haar eerste ‘see now, buy now’ capsule collectie: #TheNewCluster. Het pak, bestaande uit een blazer en broek, is gemaakt van een wax geprinte stof in samenwerking met VLISCO.

De collectie is gebaseerd op het concept ‘immediate fashion’: een aantal kledingstukken (tien in dit geval) die direct vanaf de catwalk gekocht kunnen worden. Hiermee verkleint de ontwerpster de afstand tussen het productieproces en de catwalk.

Voor de collectie werkte Liselore als freelance ontwerper voor VLISCO en kreeg ze toegang tot hun patronen. Sommige gebruikte stoffen zijn nog maar net door VLISCO ontworpen, waardoor ze hun betekenis op de markt nog moeten krijgen. Zo ook de stof van het pak dat ze vandaag draagt.

Henri ter Hall revue

Het stuk dat Liselore uit de Theatercollectie Bijzondere Collecties UvA heeft gekozen is een cape gedragen in de Henri ter Hall revue aan het begin van de 20e eeuw. Revues zijn variété shows waarbij politieke of maatschappelijke gebeurtenissen met komische sketches, in dans of met liedjes onder de aandacht worden gebracht. De capes werden meestal in een dansnummer in het midden van de voorstelling gedragen. Deze dansnummers waren een onderbreking in de revue, zodat het decor gewisseld kon worden.

De door Liselore uitgekozen cape is een vrij minimalistisch exemplaar van zwart satijn. Op de buitenkant is een oranje applicatie van bouclé draad aangebracht, de voering is van wit katoen met daarop grote zilverkleurige pailletten van een kunststof in de vorm van ruiten. Het vele dragen van het kostuum, en de tand des tijds daarna, hebben sporen achtergelaten waardoor sommige pailletten afgebroken of krom getrokken zijn.

100 jaar bewaard

Wat de ontwerpster vooral interessant vindt is het handschrift en de geschiedenis die in zo’n oud stuk terug is te zien (de cape is bijna 100 jaar oud). Wat is de staat van een kostuum dat al zo lang bestaat? Voor Liselore is het belangrijk dat een kledingstuk lang meegaat. Door het materiaal op een zorgvuldig en mooie manier te verwerken en vervolgens met zorg te behandelen probeert de ontwerpster het een duurzaam leven te geven.

Een andere reden voor Liselore om dit stuk te kiezen is de tijdloosheid van een cape als kledingstuk. Bij het bekijken van de cape wordt haar oog door het grafische aspect en materiaal getrokken. Het is niet de intentie om oude technieken, of andere eigenschappen van het stuk, na te bootsen, maar vooral om te kijken naar de verschillende manieren waarop je de cape naar het heden kan interpreteren.

foto: © Sem Langendijk

De totstandkoming van een collectie

Inspiratie voor haar collecties haalt Liselore uit van alles. Ze kijkt daarbij naar de politiek, krant, kunst of mensen om tot een nieuw concept voor de volgende collectie te komen. Wanneer het concept eenmaal gevormd is gaat de ontwerpster op zoek naar materialen die qua gevoel hierbij aansluiten. Dat kunnen al bestaande materialen zijn, maar de zoektocht kan er ook toe leiden dat ze nieuwe materialen laat ontwikkelen.

In de hele totstandkoming van een collectie is het vooral telkens weer van belang om het creatief proces terug te brengen. Met als gevolg dat er soms op het laatste moment nog grote veranderingen moeten worden gemaakt. De collectie is en blijft, ondanks dat ze met een team samenwerkt, haar verantwoordelijkheid. Zij moet er ten alle tijden achterstaan.

Liselore kijkt hier nuchter tegenaan. Juist door de vele collecties die ze per jaar kan maken is er ruimte voor verbetering. De ontwerpster werkt daarom met stukken uit haar archief om haar werk te verbeteren en haar signatuur te versterken.

foto: © Sem Langendijk

Voor meer informatie over andere capes uit Henri ter Hall revues zie dit Modemuze blog.
Voor meer informatie over de capsule collectie van Liselore zie de webwinkel