Pussy Grabs Back!

21 augustus 2021
Conservator mode & kostuum Kunstmuseum Den Haag

Tijdens de Women’s Marches in 2017 in Amerika waren ze er opeens: de roze ‘pussy hats’. Zelfgebreide roze mutsen met kattenoortjes, die symbool stonden voor het protest tegen geweld en intimidatie als onderdeel van de #metoo –beweging.

De pussy hats waren ontstaan als protest tegen Donald Trump en zijn vernederende uitspraak uit 2005 over vrouwen: ‘grab them by the pussy’. Op de protestborden van de vrouwen die deze pussy hats droegen lazen we: ‘We Grab Back!’

Afb. 1: Women's march 2017, Femmes Fatales (2018)

#metoo

In maatschappelijk opzicht volgden de ontwikkelingen elkaar in hoog tempo op. De #metoo-beweging verspreidde zich over de wereld en richtte zich net als de women’s marches in Amerika op gelijkheid en veiligheid voor vrouwen wereldwijd, en waren tevens vaak een protest tegen president(skandidaat) Trump en zijn politieke gedachtengoed én ideeën over vrouwen. De roze zelfgebreide muts die in de Nieuwe Kerk te zien is, is gedragen tijdens een demonstratie op het Malieveld in Den Haag, en een demonstratie in Berlijn in 2018.

De pussy hats werden in een luxe vorm van breiwerk overgenomen door Angela Missoni, die ze op de catwalk bracht in haar najaarscollectie 2017 voor Missoni.  Angela Missoni zei hierover: ‘It was right after the women’s march, and I was thinking, How can I help? What can I do? I need to raise up and express my voice. And, of course, we had the show coming up, so I thought, I have to do something there. I decided first that I was going to give these hats as presents to everyone who was at the show. Then I thought, The models should wear them.’[i]

Afb. 2: Missoni herfst/winter 2017, Femmes Fatales (2018)

Kunstmuseum toonde beide mutsjes naast elkaar in de tentoonstelling Femmes Fatales (2018) die zich richtte op het werk van vrouwelijke modeontwerpers. Van 18 september tot en met 3 april 2022 is de pussy hat te zien in de tentoonstelling Maison Amsterdam: De stad, de mode en de vrijheid. Voor de tentoonstelling tonen 15 partnermusea een object uit eigen collectie gelinkt aan het onderwerp vrijheid en codetaal.

[i]  Interview door Taylor Harris, www.fashionunfiltered.com , 7 maart 2017

Categorie: