Warme herinneringen aan haken en borduren

21 februari 2023
Curator en onderzoeker

Handwerk vindt opnieuw z’n weg in het straatbeeld. Het modebrand The New Originals (TNO) plaatst historische handwerktechnieken centraal in de collectie ‘Warm Memories’ (2023). Een ode aan de warme en nostalgische herinneringen thuis.

TNO

Sinds 2015 maakt het Amsterdamse modelabel ‘performance kleding voor creatives. Het ‘out of the box’ denken definieert hoe de brand divergent denkt en zich niet laat limiteren aan normatieven, maar waar er vanuit een vrije gedachte wordt gemaakt en gedeeld. Met hun brand als uitgangspunt, trekken ze de draad door naar soundsystems, short movies en community-based projecten.

Amsterdam is voor hen het vertrekpunt, maar hun collecties nemen je mee door verhalen uit Ghana – bijvoorbeeld in de Mathlete collectie – en recentelijk in Suriname via hun samenwerking met soundsystem Gowtu.

Warm Memories

Het gevoel van de huiskamers, keukens, tuinen, garages en slaapkamers. Vanuit deze plekken vertrekt de collectie ‘Warm Memories’. De nostalgische herinneringen aan de familiesferen. De herinneringen aan grootmoeders die haakten en borduurden. In deze collectie borduren ze voort op de verhalen, technieken en plaatsen ze in een hedendaagse context.

In deze collectie staat onder andere de bovenstaande muts centraal. Een muts waarin haak- en borduurtechnieken gemixt zijn. Zo zien we teksten als TNO, maar ook een eendje – een terugkomend icoontje in deze collectie.

Naast de muts, zien we truien, broeken, werkman’s jasjes – allerlei kleding waarin referenties worden gemaakt aan de borduurtechnieken. De borduurtechnieken – die weliswaar machinaal zijn aangebracht of geprint – refereren hier aan de ambachtelijke kennis. Is de behoefte aan warme ideeën, een illustratie van deze tijd – een tijd waarin we in een post-corona maatschappij op zoek zijn naar meer taciliteit en toenadering? Of een resultaat van hoe deze technieken gepopulariseerd via platforms als TikTok door de duizenden tutorials en filmpjes?

Modemuze@ Continue This Thread

Bekijk het object in de tentoonstelling Continue This Thread. Te zien tussen 17 februari en 3 september in het Amsterdam Museum aan de Amstel 51.