Filter

• Blog
    Françoise van den Bosch in haar atelier, Noordermarkt 17, Amsterdam, 1975, foto: Stichting Françoise van den Bosch

25 nov 2022

Ter nagedachtenis van een Nederlandse sieraadkunstenaar is de Stichting Françoise van den Bosch ontstaan. Inmiddels is de Stichting al 40 jaar een welbekend instituut en draagt daarmee bij aan de stimulering van hedendaagse sieraadvormgeving. Maar hoe is de Stichting zo succesvol geworden?

18 nov 2022

In de 19de eeuw droegen vrouwen in West-Friesland op zondag een kappenstel: een set accessoires dat bestond uit kostbare sieraden en rijkelijk versierde spelden, kappen en mutsen. Deze kostbaarheden moesten goed bewaard worden en dan kwam een kappendoos goed van pas

Ma

In 2010 liet Frits Liefkes via een legaat zijn bijzondere collectie Indonesische kunst en materiële cultuur na aan Museum Volkenkunde. De sieraden die Liefkes had verzameld vormen nog altijd een spectaculaire aanvulling op de collectie van het museum. In deze serie bespreken we drie topstukken.

Si
    17 mrt 2022

Sieraden staan in een culturele context waarin ze persoonlijke, sociale, economische en...