Choker, uit de serie 'Negros'

TextielMuseum
2007-2007
aankoop subsidie Mondriaan Stichting 2008

Zwart halsobject (choker) met een organische vorm, aan de bovenzijde volledig bedekt met donkere (meest zwarte) glazen kralen. Aan de uiteinden zijn de bolvormen onbedekt gebleven. De sluiting voor wordt gevormd door een bol door een lus te trekken. 'Het oppervlak van alles wat Braga maakt vormt een strijdperk: intensief bewerkt en mede daardoor geladen met betekenissen. Groei, overdaad, verval, vervreemding, beschadiging: kernbegrippen rond de 'condition humaine'. Bij de nieuwste objecten lijkt een fluwelen nacht ingetreden, suggestief als een peilloze sterrenhemel. Het zwarte mysterie betekent geen statisch universum: beschadigingen en vervormingen lijken te genezen, overal is groei te bespeuren en het leven dringt door alle poriën.' Citaat Ward Schrijver (bij expositie in Galerie Rob Koudijs, Amsterdam).

Deze 'choker' maakt deel uit van de collectie 'Negros' die bestaat uit 14 objecten, die aan het lichaam zijn gerelateerd. 'Negros' is het derde en laatste deel van een serie werken. Alle series gaan over beschermingsrituelen gerelateerd aan organen van het lichaam. Negros (Zwart, gaat over dood, rouw en transformatieprocessen. (zie ook opm.) Célio Braga maakt geen sieraden. Hij kijkt naar mensen en naar hun interactie en reageert met het maken van objecten. Soms is het resultaat te dragen als broche of collier. Waarachtig toegepaste kunst: het voorwerp dat vragen stelt en suggesties aanreikt kan je de hele dag bij je houden. Als herinnering, als confrontatie, als geuzenteken.