Halssieraad van vezel en parelmoer (sigeregeret)

Doorzoek de website met tags
RV-985-18
1894 (voor)
Kepulauan Mentawai (regentschap)

De sigeregeret is een halssieraad gemaakt van lailai en stukjes parelmoer. Lailai zijn ringen die gemaakt worden van repen geverfde rotan. Zij worden gedragen als sieraden voor de heupen en er worden sieraden voor de armen, hoofd en hals van vervaardigd. De lailai als heupversiering wordt gedragen door vrouwen en bestaan uit meerdere ringen. De lailai worden gemaakt van rotan waarvan de scherpe bovenlaag verwijderd wordt, waarna het aan de uiteinden gespleten en uitelkaar getrokken wordt. Dit wordt herhaald totdat er vlakke reepjes ontstaan, welke met een mes glad gemaakt worden. Het verven van de repen wordt uitsluitend door vrouwen gedaan. De repen worden absorberend gemaakt door ze langdurig te koken met bepaalde bladeren, waarna ze in schoon water gelegd worden. Voor het verven zondert de vrouw zich af, vanwege een speciaal taboe op dit werk. Voordat de avondschemering invalt worden de repen met stukjes wortel van de ngeteu-boom en rode totonan-bloemen gekookt, totdat de duisternis invalt. Hierna kunnen de lailai verwerkt worden tot de gewenste sieraden. Er kan een motief op de repen aangebracht worden door ze, voordat ze geverfd worden, te omwikkelen met een dunne reep, zodat de oorspronkelijke gele kleur gespaard blijft. Hierdoor ontstaat er een afwisselend motief van rode en gele strepen. Deze variatie van de lailai wordt sigurit genoemd. Aan de gekleurde repen worden kleine stukje parelmoer (sailiggat) van de nautilusschelp bevestigd, welke op een slijpsteen driehoekig of rond geslepen zijn. Nadat er met een puntig stuk ijzer van een gebroken kapmes een gaatje in gemaakt is worden ze met een stevige vezel aan de lailai bevestigd, zodanig dat ze bij iedere beweging in het licht schitteren. Deze halssieraden worden dan ook sigeregeret van geret (trillen) genoemd.