Katoenen wikkelrok met bloemen, vlinders, vogels op verschillende geometrische achtergronden

TM-5663-974
ca. 1930
Pekalongan (regentschap)

Kain panjang pagi sore, 'ochtend-vroege avond', waarmee wordt aangegeven dat de rok door verschillende wikkelwijzen anders gedragen kan worden. Pagi sore hebben verschillende gekleurde en/of gebatikte helften. Hier is een helft van de badan ('lichaam') gebatikt met 2,5 simpele boeketten, een vogel en vlinder erboven, op een achtergrond van weefimitatie (vermoedelijk trellis, zie van Roojen, 1998) en ukel (kleine ranken). De andere helft bevat drie boeketten en vlinders op een kleine kawung. De kawung behoort tot de zogenaamde verboden motieven, die door de sultans van Midden-Java in de 18e eeuw werden uitgeroepen tot koninklijke symbolen, en derhalve verboden waren voor het gewone volk (McCabe Elliot, 1984:68). Boeketten waren oorspronkelijk echt Europese motieven, en de soort afgebeelde bloemen, maar ook dieren, hadden voor verschillende culturele groepen een eigen symboliek (Heringa, 1996:66). Deze rok is volgens veldhuisen een namaak tiga negeri, wat verwijst naar de vervaardiging in drie gebieden. Deze rok is gemaakt in een Indo-Chinese batikkerij en was bestemd voor gebruik door Indonesische klanten en voor de export.