Kokerrok met vogels en grote bloem- en bladmotieven

Semarang (regentschap)

Kokerrok gemaakt in een (Indo-)Europese batikkerij. De kepala ('hoofd') is in rood, en bevat drie pauwen boven elkaar, bloemen, vogels, vlinders en kleine bloemetjes. De badan ('lichaam') is in semèn-motief volgens de verzamelaar, en bevat rozenstruiken (bloemranken, bloemen, en bladeren). Pauwen staan universeel voor het huwelijk. De rode kleur is aantrekkelijk voor Peranakan afnemers, omdat rood geluk symboliseert (Heringa, 1996). Rozen zijn geschikt op batiks voor pas verloofde of gehuwde Indo-Europese of Peranakan dames. Ook de rozen refereren aan het volle leven en voortplanting (idem). De randen van de kepala en de pinggir (randen) hebben rijstaren, die verwijzen naar de oogsttijd. Veldhuisen maakt de opmerking sits. De doek was bestemd voor alle culturele groepen.