Medaillon met de doop van Christus in de Jordaan

BK-1976-45
Rijksmuseum Amsterdam
derde kwart 17e eeuw
Aankoop met steun van de Stichting tot Bevordering van de Belangen van het Rijksmuseum 1976

Volgens de tekst op de rand is dit medaillon in 1665 gemaakt voor de doop van Jan Baptiste Barchman Wuytiers, de zoon van Cornelis Barchman Wuytiers en Elisabeth Dommer in Amsterdam. Het medaillon zal in Nederland zijn vervaardigd, maar de techniek en versiering sluiten aan bij de internationale mode. In email geschilderde tuinbloemen en -planten waren in deze tijd ook aan het Franse hof geliefd.

Medaillon. De Doop van Christus en Johannes de Doper. Goud, email. Nederland, 1665.