Messing oorijzer met vergulde krullen, Zuid-Holland, 1898

Z.151-48
Nederlands Openluchtmuseum
1898

Dit messing Zuid-Hollandse oorijzer was al vóór de Tweede Wereldoorlog in bezit van het Nederlands Openluchtmuseum. Volgens een opmerking in het inventarisboek zou het gedragen zijn door een koopvrouw uit Dordrecht. Als datering staat erbij: ‘1898’. Aangezien het oorijzer werd verworven van het Rijksmuseum in Amsterdam en bovendien de aantekening '1898' draagt, is het mogelijk dat het deel uit heeft gemaakt van de tentoonstelling ‘Nationale Kleederdrachten Harer Majesteits Onderdanen’ in 1898 in Amsterdam. Het is echter niet duidelijk bij welk kostuum dit ijzer gehoord zou hebben.