Paar gouden spelden, circa 1880

Doorzoek de website met tags
Z.17-58
Nederlands Openluchtmuseum
1880

Paar 14-karaats gouden spelden uit omstreeks 1880. De vervaardiger is onbekend. Deze spelden zijn bij binnenkomst in het museum in 1958 geïdentificeerd als Noord-Bevelandse bovenspelden, bedoeld om bovenop de sluiermuts te steken. Recent meende een expert echter dat het hier gaat om twee 'borstspelden', behorend bij een Zuid-Bevelandse ‘borstzeug’, een type broche. Aan het eind van de negentiende eeuw was het op Zuid-Beveland mode om aan weerszijden van deze borstzeug een amandelvormige borstspeld op de beuk of kroplap te steken.