Wikkelrok met verschillende geometrische motieven in diagonale banen

ca. 1910
Cirebon (stadsgemeente)

Gebatikte wikkelrok in rood, blauw, zwart en crème met garis miring patroon, beter nog, udan liris: diagonale banen gevuld met verschillende motieven, waaronder parang (van Roojen, 1998). Het parang motief is onderdeel van de zogenaamde verboden motieven. Deze motieven werden door de sultans van Yogya en Solo verboden voor de gewone burgers te dragen. Parang betekent (klein) zwaard, en symboliseert macht en groei. Onzorgvuldige toepassing leidt tot afname van de kracht van de doek (Mc Cabe Elliot, 1984). De seret (sierrand aan uiteinden doek) en pinggir zijn effen. Volgens Veldhuisen's registratie ook kawung-varianten alsmede mlinjo in de garis miring banen. De doek is volgens verzamelaar gesigneerd met Oey gie ..an en was bestemd voor de lokale markt en de export. De kain panjang is de officiele dracht aan de vorstenhoven van Midden-Java en van de aristocratie elders. Mannen dragen deze doeken anders dan vrouwen en de wikkelwijze hangt af van de sociale status van de drager (van Hout, 2001).