zonder titel

 

Deze gouden ring en roestvrij stalen armband zijn gemaakt door sieraadvormgever Riet Neerincx (1925 – 2012). De minimalistische ring is voorzien van een kubus die op één van zijn ribben balanceert...

Maker
Riet Neerincx
Objectnummer
S2011.016
Instelling
Design Museum Den Bosch
Periode
1972

Deze gouden ring en roestvrij stalen armband zijn gemaakt door sieraadvormgever Riet Neerincx (1925 – 2012). De minimalistische ring is voorzien van een kubus die op één van zijn ribben balanceert en de armband bestaat uit twee gebogen plaatjes die in elkaar geschoven worden. In de jaren vijftig en zestig behoorde Neerincx tot de grondleggers van het Nederlandse avant-gardesieraad, samen met andere eigenzinnige ontwerpers van de ‘Arnhemse School’. Zij vormden een brug tussen de vooroorlogse, traditionele situatie, waarin het sieraad vooral als drager van edelstenen werd gezien, en de naoorlogse jaren, toen sieraadontwerpers zich steeds meer lieten inspireren door principes uit de beeldende kunst. Vanaf de jaren zestig zouden sieraadontwerpers de traditionele functie en betekenis van het sieraad steeds meer ter discussie stellen.

roestvrij stalen armband bestaande uit twee gebogen plaatjes die in elkaar geschoven worden. Verpakt in luxe kartonnen box met boek 'Vormgeven = uitvinden' uit 2008. Armband bestaande uit twee gebogen delen die vlakbij de uiteinden in elkaar geschoven worden, waardoor een opening in de vorm van een lens ontstaat. De roestvrijstalen delen zijn langwerpige, rechthoekige strips met afgeronde hoeken. De minimalistische armband werd ontworpen door sieraadvormgever Riet Neerincx (Arnhem, 1925 – id., 2012). In de jaren vijftig en zestig behoorde zij tot de grondleggers van het Nederlandse avant-gardesieraad, samen met andere eigenzinnige ontwerpers van de ‘Arnhemse School’, onder wie Nicolaas Thuijs. Zij vormden een brug tussen de vooroorlogse, traditionele situatie, waarin het sieraad vooral als drager van edelstenen werd gezien, en de naoorlogse jaren, toen sieraadontwerpers zich steeds meer lieten inspireren door principes uit de beeldende kunst en de traditionele functie en betekenis van het sieraad ter discussie stelden. Riet Neerincx volgt de opleiding edelsmeden bij Frans Zwollo jr. in Arnhem. Zij gaat daarna naar Londen om zich aan de Central School of Arts and Crafts te bekwamen in het ontwerpen van sieraden. Als edelsmid gebruikt Neerincx haar hele loopbaan voornamelijk goud en zilver. Van 1967 tot 1983 was ze werkzaam als conservator toegepaste kunst en vormgeving in het Museum voor Moderne Kunst Arnhem. In deze hoedanigheid heeft zij een lans gebroken voor de in de jaren zestig opkomende generatie van vernieuwende sieraadkunstenaars als Emmy van Leersum en Gijs Bakker.

Aanvullingen

Vul deze informatie aan of geef een reactie

Reactie