zonder titel

 

armband, naar ontwerp van Emmy van Leersum, zilveren buis die uitkomt in een punt Armband in de vorm van een zilveren buis die uitkomt in een punt. Na tien jaar lang vooral in niet-edelmetalen en...

Doorzoek de website met tags
Maker
Emmy van Leersum
Objectnummer
S2006.001
Instelling
Design Museum Den Bosch
Periode
1974

armband, naar ontwerp van Emmy van Leersum, zilveren buis die uitkomt in een punt Armband in de vorm van een zilveren buis die uitkomt in een punt. Na tien jaar lang vooral in niet-edelmetalen en kunststof te hebben gewerkt, keert Emmy van Leersum midden jaren zeventig terug naar het gebruik van goud en zilver. Haar ontwerpen blijven echter onverminderd gebaseerd op een even basale als ingenieuze manipulatie van lijnen en behouden daardoor hun bijzondere universele kwaliteit. Ook het gevoel van oneindigheid, dat uit veel van haar sieraden spreekt en consciëntieus afsteekt bij de vergankelijkheid van de drager, blijft bestaan. Eind jaren zestig van de vorige eeuw was Emmy van Leersum (1930-1984) een van de pioniers binnen de revolutie die zich onder de Nederlandse edelsmeden en sieraadontwerpers voltrok. Het sieraad als statussymbool werd afgezworen. Goud, zilver en edelstenen waren passé. Het sieraad moest bevrijd worden van zijn simplistische ornamentele en decadente functie. Goedkope materialen zoals aluminium, roestvrij staal en perspex moesten betaalbare, in serie te produceren, sieraden voortbrengen. Dit is nooit echt gelukt maar Van Leersums unieke bijdrage aan de ontwikkeling van het sieraad staat onomstotelijk vast. Bovenal veranderde haar visionaire werk de relatie tussen drager en sieraad voorgoed: het lichaam is bij haar nooit een passieve drager. Het participeert in de vormgeving en betekenis. De daad van het dragen houdt een versmelting van rationele vormprincipes en fysieke kwetsbaarheid in. Deze synthese was zeker niet altijd lieflijk en vloeiend. Bij de perfectionistische en onderhuids zeer emotionele Van Leersum vertaalt een soms agressieve spanning zich in een beheerste vorm die, vaak ondeelbaar en opgebouwd uit materiële of immateriële lijnen, een acuut en uniek lichamelijk bewustzijn voortbrengt. Opgeleid door onder andere Marinus Zwollo aan het Kunstnijverheidsonderwijs in Amsterdam liet Van Leersum zich inspireren door de functionele eenvoud in Afrikaanse sieraden en de hoofdtooien uit de Nederlandse klederdracht. Constructivistische invloeden volgden. Van Leersum was zeer ongelukkig met het woord sieraad. Het enige woord waarmee ze enigszins kon leven was draagbaar object.

Aanvullingen

Vul deze informatie aan of geef een reactie

Reactie