zonder titel

 

Zilveren broche bestaande uit een uit turkooissplinters opgebouwde vorm, waaruit twee staafjes steenkoraal steken. Het sieraad, dat een sponsachtig karakter lijkt te hebben, is ontworpen door...

Maker
Daniel Kruger
Objectnummer
S2004.011
Instelling
Design Museum Den Bosch
Periode
2004

Zilveren broche bestaande uit een uit turkooissplinters opgebouwde vorm, waaruit twee staafjes steenkoraal steken. Het sieraad, dat een sponsachtig karakter lijkt te hebben, is ontworpen door Daniel Kruger, wiens oeuvre bovenal een voorliefde voor oogstrelende juwelen van kostbare materialen toont. Daarbij kiest hij vaak voor zeer eigentijdse toepassingen van klassieke materialen. Kruger breekt door in een tijd waarin zijn vakgenoten emanciperen met kurk, hout, elastiek en papier. Kruger kiest echter vooral voor de edelsteen en maakt juwelen van goud, turkoois, robijn en toermalijn. Zijn inspiratiebronnen zijn vaak historisch of etnisch en als zodanig herkenbaar in zijn ontwerpen, die echter altijd zeer eigentijds de vormtaal van het origineel transformeren. Naast het ontwerpen van sieraden legt hij zich tevens op de keramiek toe. Hier citeert hij vaak keramische werken uit de collecties van vooraanstaande porseleinfabrieken, om tegelijkertijd de bestaande codes en betekenis ervan te doorbreken. Hierdoor voegt hij aan hun geschiedenis zijn moderne herinterpretaties toe.

broche, uit turkoois splinters opgebouwde, open vorm met twee hangers van steenkoraal Zilveren broche bestaande uit een uit turkooissplinters opgebouwde vorm, waaruit twee staafjes steenkoraal steken. Het sieraad, dat een sponsachtig karakter lijkt te hebben, is ontworpen door Daniel Kruger, wiens oeuvre bovenal een voorliefde voor oogstrelende juwelen van kostbare materialen toont. Daarbij kiest hij vaak voor zeer eigentijdse toepassingen van klassieke materialen. Daniel Kruger (1951, Kaapstad) verhuist in 1974 vanuit Zuid-Afrika naar München waar hij aan de Academie een opleiding tot goudsmid volgt bij Hermann Jünger. Sindsdien woont en werkt hij in deze stad. Krugers vroege sieraden zijn esthetisch en inhoudelijk verwant aan die van zijn leermeester. Later koppelt hij aan zijn grote vakmanschap meer en meer het experiment, waardoor hij in toenemende mate een geheel eigen oeuvre zal ontwikkelen. Kruger breekt door in een tijd waarin zijn vakgenoten emanciperen met kurk, hout, elastiek en papier. Kruger kiest echter vooral voor de edelsteen en maakt juwelen van goud, turkoois, robijn en toermalijn. Zijn inspiratiebronnen zijn vaak historisch of etnisch en als zodanig herkenbaar in zijn ontwerpen, die echter altijd zeer eigentijds de vormtaal van het origineel transformeren. Naast het ontwerpen van sieraden legt hij zich tevens op de keramiek toe. Hier citeert hij vaak keramische werken uit de collecties van vooraanstaande porseleinfabrieken, om tegelijkertijd de bestaande codes en betekenis ervan te doorbreken. Hierdoor voegt hij aan hun geschiedenis zijn moderne herinterpretaties toe.

Aanvullingen

Vul deze informatie aan of geef een reactie

Reactie