Judith van Amelsvoort
  • Blog
     

    Tijdens een opgraving in 2019 aan het Nieuwe Noord in Hoorn werden bijzondere voorwerpen...

  • Blog
    Backstage bij Moschino’s presentatie van de Herfst/Winter collectie 2018. Foto: Giacomo Cabrini.
     

    Van buitenaards spray-on fabric tot de nu toch wel oude-vertrouwde rits. In de 20ste eeuw stapelden de vernieuwingen in de mode zich maar op!

  • Blog
    Hoedendoos met twee opklapbare hoge hoeden, 1840-1900, vervaardigd door Austen Reed Ltd. (Engeland) en Woodrow (Londen), collectie Amsterdam Museum.
     

    De hoge hoed was rond 1900 onderdeel van het kostuum van een heer in betere kringen. Prachtig voor op straat, maar minder handig om de hele tijd mee te dragen. Een gat in de markt dus!

  • Blog
     Mofje, kraag en manchet, in doos, ca. 1870 - 1890  (collectie Amsterdam Museum, inv.nr. KA 1164.1/4)
     

    Gruwelijk, maar soms toch ook wel beestachtig mooi: bont. Onze voorouders hadden er geen problemen mee zich te wagen in een vossenvachtje of apenbontje. Tegenwoordig ligt dat natuurlijk wel anders, maar ja, dat verandert de geschiedenis niet...

  • Blog
     

    In Academy-lezingen delen conservatoren en andere experts kennis over mode- en...

  • Blog
    Voorpagina collectieboekje 'Ondersteboven. Historische onderkleding' van het Amsterdam Museum.
     

    Crinolines, korsetten, grote lange onderbroeken: historische onderkleding blijft boeien. Hoewel bekendheden zich nu dikwijls in hun ondergoed op het podium wagen, werd onderkleding vroeger nooit zo in het openbaar gedragen. Hoe kom je er nou achter welke kleding er bij de historische ondermode hoorde?

  • Blog
    Amerikaanse BH advertentie, 1951, Permalift. Bron: Pinterest.
     

    Van hooggesloten tot free the nipple: het decolleté heeft door de jaren heen veel teweeg gebracht. In deze tweedelige serie wordt de ontwikkeling van borsten in de mode ontbloot.

  • Blog
    How to get that “marry-a-millionaire” LOOK!, ca. 1950.
     

    Van mono-boezem tot schuilplaats van de duivel: het decolleté heeft door de jaren heen veel teweeg gebracht. In deze tweedelige serie wordt de ontwikkeling van borsten in de mode ontbloot.

  • Blog
     

    Een korset inrijgen: lange tijd was dit voor veel vrouwen een van de gewoonste zaken van de wereld. De geveterde achterkant is een van de kenmerkende aspecten van een korset en lijkt misschien een vanzelfsprekend gebruik. Toch is het niet zomaar een kwestie van de veter door alle gaatjes rijgen.

  • Blog
    Modeprent uit 1805: A lady in court dress, Pub. by Tabart & Co. June, 1805, Bond Str.. Bron: Janeaustensworld.
     

    Ondermode-expert Dirk-Jan List was een dagje in het Collectiecentrum van het Amsterdam Museum om mee te werken aan de beschrijving van de crinolines. Tijdens het terugleggen van enkele objecten, trokken we per ongeluk de verkeerde la open. En wat kwam daar tevoorschijn? Twee prachtige achttiende-eeuwse paniers waarvan we het bestaan niet afwisten.

  • Blog
    Jean Paul Gaultier, Fall 2008 Couture, look 53. (Bron: Vogue.com.)
    1

    De ontwikkeling van de crinoline begon met een behoefte aan lichtere ondersteuning van de heersende mode. Door concurrentie onder producenten en technologische ontwikkelingen werden de onderrokken bereikbaar voor alle klassen. In de twintigste eeuw dient de crinoline vooral als inspiratiebron voor ontwerpers of als uitingsvorm binnen subculturen als de Steampunkbeweging.

  • Blog
    Bovenkleding in miniatuur. De vinger geeft de schaal van het kledingstuk aan. Foto: Judith van Amelsvoort.
     

    Miniatuurkleding is een belangrijke informatiebron om gaten in de kostuumgeschiedenis op te vullen: vaak zijn de miniaturen zo goed gemaakt dat ze veel kunnen vertellen over kleding die 'in het groot' bijna niet bewaard is gebleven. Zo zijn er 17de en 18de eeuwse poppenhuizen, waarvoor zelfs het ondergoed voor de poppen of de kleding van het dienstpersoneel tot in detail is uitgevoerd.

  • Blog
    Robine Blickman in Divulge. Foto: Marco ter Beek.
     

    Met haar collectie Rawmantic sleepte Robine Blickman de hoofdprijs binnen de categorie design voor fashion fest by MAFB 2015 in de wacht. Nachtenlang werkte ze aan haar ontwerpen, bezaaid met handgemaakte bloemen, waarvoor ze zich liet inspireren door de periode van de Romantiek.

  • Blog
    Costumière Corina van der Linden onderzoekt een 18de eeuwse japon van het Amsterdam Museum. Foto: Judith van Amelsvoort.
     

    Costumière en Napoleontisch re-enactor Corina van der Linden-Otten bracht onlangs een bezoek aan het depot van het Amsterdam Museum voor haar onderzoek naar laat achttiende- en vroeg negentiende eeuwse japonnen.

  • Blog
    Mof van zilvervos in doos, 1950 - 1970, Amsterdam Museum.
     

    De prachtige, aaibare mofjes in de collectie van het Amsterdam Museum laten je bijna vergeten waar het bont vandaan komt. Totdat eentje je opeens aankijkt!

  • Blog
     

    Op warme zomerdagen trekken Nederlanders massaal naar het strand. Tegenwoordig kunnen vrouwen kiezen uit veel verschillende soorten badpakken en bikini’s. Het is lastig voor te stellen dat het in de 19de eeuw gebruikelijk was om in een volledig wandeltoilet naar de kust te gaan.

  • Blog
    Paar lange dameshandschoenen van wit glacéleer. Op de hand drie stiksels. Bij de pols sluitend middels drie witte kunststof knopen. Amsterdam Museum (objectnummer KA 17210).
     

    Een glacéhandschoen is een handschoen van rekbaar, glanzig leder. Deze handschoenen uit de collectie van het Amsterdam Museum zijn voor het accessoire project allemaal gefotografeerd. De gevlekte vingers laten een vergeten cultuur van handschoendragers, -spanners en -wasserijen zien.