Hiphopcultuur in Rotterdam. In gesprek met: Aruna Vermeulen

 
Aruna Vermeulen te midden van haar verzameling sneakers. Foto Loni Schick
23 maart 2015
MA Arts and Culture, Design and Decorative Art

Aruna Vermeulen, directeur van het Hiphophuis in Rotterdam en ex-sneakerverzamelaar, heeft 20 paar sneakers, de crème de la crème van haar collectie van meer dan 300 paar (!) aan Museum Rotterdam geschonken. Ze hebben voor haar stuk voor stuk een betekenis en een eigen verhaal. Wat bewoog Aruna tot de schenking aan het museum en hoe ziet zij de relatie tussen sneakers, hiphop en Rotterdam? Modemuze filmt in het depot van Museum Rotterdam.

Sneakerverzameling

De geboren en getogen Rotterdamse Aruna Vermeulen is hiphopper en sneakerliefhebber. Voor haar gaan de dans en liefde voor sneakers samen; het gaat beiden om creativiteit en het uiten wie je bent. Sneakers en hiphop zijn volgens Aruna op die manier onderdeel van je identiteit en een manier om je te kunnen onderscheiden. Op het hoogtepunt van haar verzameling bestond de collectie uit 300 paar. Allemaal gedragen, maar wel keurig bewaard en op kleur gesorteerd in een speciale kamer in haar huis.

Hiphopcultuur in Rotterdam

Rotterdam en sneakers horen volgens Aruna bij elkaar en kunnen worden gezien als een subcultuur van de stad. Ze geeft aan een van de weinigen uit die subcultuur in Rotterdam te zijn die contact heeft met musea. Dat haar schoenen nu zijn opgenomen in de collectie van Museum Rotterdam en zo een deel van de hiphopcultuur vertegenwoordigen vindt ze een eer. Op deze manier kan ze bijdragen aan de diversiteit van het erfgoed van de stad. “Als mensen over een tijd terugkijken en zich afvragen ‘Hoe stond de rotterdammer in zijn schoenen?’ Dan denken ze: toen was dit blijkbaar tof....”

Achter elke sneaker een verhaal

Als liefhebber en verzamelaar was Aruna altijd opzoek naar nieuwe sneakers. Het ging haar om unieke ontdekkingen waarmee je je kan onderscheiden. Net een andere kleur of model dat nog niet in Rotterdam te krijgen was. Achter elke sneaker in haar collectie zit een verhaal. Enkele voorbeelden uit haar verzameling die zich nu bevinden in de collectie van Museum Rotterdam:

Aruna vertelt over de Nike Cortez.
Aruna vertelt over de Nike Cortez.

De Nike Cortez is haar favoriete stuk en een klassieker in de hiphopwereld. “De Cortez is ‘humble’, die draag je niet om indruk te maken” geeft Aruna aan.

De zwarte Nike Air Force 1 tussen andere sneakers.
De zwarte Nike Air Force 1 tussen andere sneakers.

Haar zwarte Nike Air Force 1 is een sneaker waar ze minder goed op kan dansen, maar het is wel een iconische schoen in de hiphopcultuur. Aruna kocht deze sneaker bij haar eerste bezoek aan New York.

Nike Air Max 90 Homegrown.
Nike Air Max 90 Homegrown.

De groen met oranje kleurige Nike Air Max 90 Homegrown is een speciale editie en samenwerking tussen Nederlandse rappers en Nike. De Nike Air Max 90 werd Nederland veel verkocht aan hiphoppers en was tevens een karakteristiek onderdeel van de kleding van gabbers in de jaren negentig. De Homegrown is eerbetoon aan dit model en onderdeel van Nederlandse straatcultuur.

Nike Air Max 1 Powerball met daarachter de Nike Cortez.
Nike Air Max 1 Powerball met daarachter de Nike Cortez.

Een van de duurste sneakers in haar verzameling is de Nike Air Max 1 Powerball. Deze speciale editie kwam uit in de periode dat in Rotterdam de eerste Nike winkel werd geopend. Aruna stond speciaal in de rij om deze schoen in limited edition te kunnen bemachtigen.

“Nu is de sneakercultuur echt een cultuur. Vroeger was dat niet zo.”

In de jaren negentig was Aruna het meest actief in verzamelen. Het ging om de kick die ze kreeg van het ontdekken van een bijzondere sneaker. Tegenwoordig is de sneakerliefhebberij veranderd en volgens Aruna een cultuur geworden waarbij de verkopers de verzamelaars vinden in plaats van andersom: “Je wordt tegenwoordig op de hoogte gesteld van een nieuwe release en gaat het minder om het ontdekken. Nu ontdekken de producenten jou en je portemonnee.” Dit is een van de redenen voor haar geweest om als sneakerverzamelaar te stoppen en afstand te doen van haar collectie.

Aruna’s collectie in het museum

De opname van haar schoenen in de collectie van het museum vindt Aruna geen vreemde keuze, want de straat- en hiphopcultuur die haar sneakers vertegenwoordigen is een onderdeel van de Rotterdamse cultuur. De twintig paar sneakers die Aruna aan het museum schonk zijn inmiddels gedocumenteerd, genummerd en netjes opgeborgen in speciale dozen in het klimaat gereguleerde depot van Museum Rotterdam. Bewaard voor de toekomst en onderdeel van het erfgoed van Rotterdam.

Interview in samenwerking met Lisa Whittle.

Aanvullingen

Vul deze informatie aan of geef een reactie

Reactie