Muzikaal schoeisel in hernieuwd Schoenenkwartier

 
30 juni 2022
Redactielid Modemuze

Deze week openen in Waalwijk de deuren van het Schoenenkwartier. In dit vernieuwde museumconcept is naast verschillende permanente en tijdelijke tentoonstellingen ook een openbaar toegankelijk café, een kenniscentrum en verschillende ‘labs’ waar ontwerpers kunnen werken.

Reden voor een feestje, en dus opent het Schoenenkwartier met de muzikale – en feestelijke – tentoonstelling 'Put on Your Red Shoes'.

In het museum – dat gevestigd is in de westvleugel van het Kropholler-complex – heerst een hele open sfeer. De bezoeker zweeft hierdoor als het ware vanuit het café en de maaklabs zo de tentoonstellingsruimten binnen. Het is modern, maar minder white cube dan je wellicht zou verwachten van een museum anno nu. Een verademing, maar ook een logische stap voor een museum dat zich bewust profileert als ‘meer dan alleen een tentoonstellingsruimte’.

Zwart, groen en witte sneaker met 'Rotterdam' op de hiel, Nike Air Max BW Rotterdam uit 2021, collectie Schoenenkwartier
Nike Air Max BW Rotterdam, Nike, 2021, © Collectie Schoenenkwartier

In de tentoonstelling Put on your red shoes staat de invloed van muziek op schoenen centraal. Hoewel de relatie tussen hiphopmuziek en sneakers in de afgelopen jaren veelvuldig is aangestipt in museale presentaties, is die aandacht voor de relatie tussen andere muziekstromingen en schoenen achtergebleven. Jammer, want ook binnen andere muziekgenres is er genoeg iconisch schoeisel aan te wijzen.

Goudkleurige leren Dr. Martens laarzen, privébezit van Sharon den Adel de zangeres van Within Temptation
Dr. Martens, privébezit Sharon den Adel, zangeres van Within Temptation

In deze tentoonstelling wordt er daarom gekeken naar de invloed van muziekcultuur op schoeisel in de periode 1950 tot nu. Zo zijn schoenen regelmatig het onderwerp van muzieknummers. Ook worden bepaalde schoenen omarmt door een muzikale subcultuur, waardoor de verbondenheid verder onderstreept wordt en een bepaalde schoen symbool komt te staan voor deze groep muziekliefhebbers. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de punker op z’n Dr. Martens.

Popsterren zijn door hun grote schare fans interessant voor merken om (meer) schoenen te verkopen. Sommige popsterren gaan vanaf de jaren 2000 ook een stap verder en beginnen eigen merken, zoals Rihanna’s Fenty of Katy Perry Collections

Rode sneakers met mesh-patroon en Puma logo op de voorzijde, samenwerking van Puma met Fenty by Rihanna, collectie Schoenenkwartier
Puma x Fenty by Rihanna, © Collectie Schoenenkwartier

Rode leren The Pierra pumps met veelkleurige leren papegaai boven de hak, Katy Perry Collections, 2018, Collectie Schoenenkwartier
The Pierra, Katy Perry Collections, 2018, © Collectie Schoenenkwartier

Meer dan alleen de sneaker

Van de Adidas sneakers van Run D.M.C. tot de Blue Suede Shoes van Elvis en van de iconische plateauschoenen (of zoals hij zelf ooit zei ‘mijn boodschappenschoenen’) van Elton John tot de Buffalo’s van Ginger Spice Gerri Halliway. Voor de muziek- en schoenenliefhebber is de tentoonstelling ongetwijfeld een feest der herkenning. De meest bekende voorbeelden zijn in Waalwijk te vinden in één grote vitrine. Die vitrine zet de toon voor de tentoonstelling, maar laat ook meteen zien hoe breed het onderwerp is ingestoken.

Zilveren leren plateauschoenen bezet met zwarte en goudkleurige stras, gedragen door Elton John, collectie Bata Shoe Museum
Elton John, Collectie Bata Shoe Museum, Toronto, Canada, © 2022 Bata Shoe Museum

Een Nederlands karakter met internationale allure

Ondanks het internationale karakter van de sterren is er ook zeker een Nederlands tintje aan de tentoonstelling. Zo maakte de Nederlandse modeontwerper Jan Taminiau voor de videoclip van Lady Gaga een paar schoenen en maakte United Nude schoenen voor een videoclip van Taylor Swift. Ook Beyoncé weet de Nederlandse ontwerpers te vinden: Zeynep Dag en Jan Taminiau hebben allebei schoenen gemaakt voor het Amerikaanse popicoon.

Goudkleurige laarzen met hoge hak van Alzuàrr voor Beyoncé
Laarzen van Alzuàrr voor Beyoncé, bruikleen van Zeynep Dag

Een bijzonder voorbeeld in dit rijtje Neerlands trots: ontwerper en muzikant Joop Gard Passchier en de andere muzikanten van muziekgroep Locomia deden Freddy Mercury een paar schoenen cadeau voor zijn verjaardag. Een tijd later zagen zij per toeval dat deze een gastoptreden hadden in de videoclip van het nummer ‘I’m going slighty mad’ (1991) van Queen. Extra speciaal, aangezien dit één van de allerlaatste videoclips zou zijn waarin Mercury te zien was voor zijn dood.

Ecru leren laarzen met donkere bies, met voet aan zowel de voor- als achterzijde, gedragen door Lady Gaga in de Born This Way clip, ontworpen door Kobi Levi
Double Boot gedragen door Lady Gaga in de Born This Way clip, Kobi Levi, Israël, 2012, © Kobi Levi

Hebdige en een kwestie van smaak

De tentoonstelling brengt de muzikale helden dichtbij het publiek: de schoenen stralen op het museale podium. Tegelijkertijd houdt het Schoenenkwartier de bezoeker een spiegel voor: is mijn muzikale voorkeur terug te zien in mijn schoenen en herken ik die ook bij anderen? Welke invloed hebben reclame, media en sociale media op mijn smaak? Het eeuwenoude verhaal over het uitdragen van smaak door semiotische tekens zoals dit in 1979 al werd beschreven door socioloog Dick Hebdige blijkt nog altijd actueel.

Hyperborea plateauschoen met witte kunststof hak en zwarte leren banden, René van den Berg voor Ilja Visser, gedragen door Alicia Keys, 2013, collectie Schoenenkwartier
Hyperborea, René van den Berg voor Ilja Visser, gedragen door Alicia Keys, 2013, © Collectie Schoenenkwartier

Een kleine opfriscursus: volgens Hebdige spelen muzikanten een belangrijke rol in het bij elkaar brengen van een groep mensen, die zich daarmee ook afzetten tegen andere ‘groepen’. Wanneer deze muzikanten een bepaalde look - en dan schoenen in deze context in het bijzonder - dragen en omarmen zullen de fans dit overnemen. Hiermee heeft niet alleen de muziek van een bepaalde muzikant invloed op zijn fans, maar ook zijn kleedgedrag en stijlgevoel. Extra handig wanneer muzikanten vervolgens kleding – en schoenen – kunnen promoten van hun zelf opgestarte labels. Twee vliegen in één klap. 

Roze pumps met zwart-witte neus en flamingo-vormige hakken, gedragen in Fergie's clip M.I.L.F., ontwerp van Kobi Levi
Flamingo-schoenen gedragen in Fergie’s clip M.I.L.F., Kobi Levi, Israël, 2016 © Kobi Levi

Die invloed van sociale media, marketing en beroemdheden wordt verder uitgediept in de volgende twee ruimtes van de expo. Zo zien we hoe de populariteit van bepaalde schoenen een vlucht nam nadat ze omarmt werden door wereldsterren. Maar ook is er aandacht voor muzikanten die uiteindelijk een eigen schoenenmerk of -collectie opgezet hebben, zoals Justin Biebers merk Drew of Rihanna’s Fenty. Hier sluit de tentoonstelling ook muzikaal af en krijgt de bezoeker de gelegenheid om zich even echt te verliezen in de muziek die hen de hele tentoonstelling lang al achtervolgd heeft.

De collectie, het maakproces en de Langstraat

Naast de tijdelijke tentoonstelling is er in de permante opstelling ook genoeg te leren over de Brabantse schoenengeschiedenis. Hier staat de Brabantse Langstraat centraal. Mocht je je als bezoeker nog afvragen waarom het enige schoenenmuseum uitgerekend in Waalwijk zit, zou die vraag na een bezoekje aan deze opstelling voor eens en altijd beantwoord én overbodig moeten zijn. En de eerlijkheid gebied te zeggen: de Brabanders mogen trots zijn op dit nieuwe museum van formaat.

Paar bruine en groene sneakers met roze bies en veelkleurige print met Nike logo op de zijkant, Nike SB x De La Soul, 2015, bruikleen Thomas van Vliet
Nike SB x De La Soul,Schoenenkwartier Dunk Low, 2015, bruikleen Thomas van Vliet, © Schoenenkwartier

In de opstelling staan vijf karakters of archetypen uit de Brabantse schoengeschiedenis centraal. Voor het vertellen van dit verhaal is er gekozen om niet alleen collectiestukken te laten zien, maar ook andere lagen van informatie toe te voegen aan de hand van video’s en sprekende portretten. Hierdoor kun je je als bezoeker echt even in de geschiedenis wanen.  Het geheel oogt wederom modern en eigentijds, maar zal voor een deel van de bezoekers wellicht een beetje media-intensief zijn. Desondanks is het – zeker voor een jonger publiek – een hele geslaagde en kleurrijke opstelling geworden.

Verderop in het museum is ook nog een presentatie die meer vertelt over de dragers van schoenen. Wat valt er af te lezen aan iemands schoenen? Wat vertelt een schoen ons over de drager? Wat zeggen jouw schoenen over je? Dit soort vragen staan centraal in ander deel van de tentoonstellingsruimte. Hier zie je de stukken uit de collectie van Antoon Hendriks, de collectie die aan het vernieuwde én het vroegere museum ten grondslag ligt, naast latere aanwinsten uit de collectie.

In de vaste presentatie op de begane grond van het Schoenenkwartier staat het maakproces van een paar schoenen centraal. Tijdens een rondleiding vertelde conservator Inge Specht dat het maakproces voor deze opstelling wel drastisch versimpeld is omdat er anders nog minstens 300m2 extra nodig waren geweest.

Paar zwarte en grijze enkelhoge sneakers met feloranje veters, Nike x MF Doom, Dunk High uit 2007, bruikleen Thomas van Vliet
Nike x MF Doom, Dunk High, 2007, bruikleen Thomas van Vliet, © Schoenenkwartier

In deze presentatie vind je naast een heel imposant walkvat (een groot ronddraaiend vat waarin huiden gelooid werden) en een grote machinale wals ook interactieve displays die laten zien uit welke laagjes een schoen is opgebouwd of wat er komt kijken bij het maken van een schoenenpatroon. Alles om dat maakproces – al dan niet door zelf maken zoals dat wellicht in de maaklabs zal gebeuren – dichterbij het publiek te brengen. We dragen namelijk allemaal schoenen, maar hoeveel van ons weten nog wat er komt kijken bij het maken van zo’n paar?

Met de heropening/verhuizing/renovatie – of hoe we het ook willen noemen – van het Schoenenkwartier krijgt Nederland weer een museum waar mode- en schoenenliefhebbers uit binnen- en buitenland hun hart kunnen ophalen. Een plek die de reis naar Waalwijk – of deze nu lang of kort is – zeker de moeite waard maakt en die hopelijk zal laten zien dat er in heel Nederland nog genoeg interessante mode-gerelateerde verhalen schuilen die verteld, gepresenteerd of onderzocht dienen te worden.

'Put on your red shoes' is te zien van 28 juni 2022 tot en met 5 februari 2023 in het Schoenenkwartier in Waalwijk.

Aanvullingen

Vul deze informatie aan of geef een reactie

Reactie