Doorzoek de website met tags
AM-284-22
voor 1971
Credits
Congregatie van de Heilige Geest (CSSp.)
Nigeria

Waarschijnlijk een sieraad gedragen door een hoofdman. Beschrijving Rechthoekig plaatje, waarop aan de voorkant twee antropomorfe figuren staan afgebeeld omgeven door een gefigureerde rand. In de hoeken van het plaatje zit een rond gaatje. Het linker figuur stelt een man voor, met op het hoofd een gevlochten ronde haartooi. Grote ogen die zijwaarts van het hoofd staan, een brede neus, iets geopende mond en een band om de nek. Het hele lichaam heeft vertikale groeven. Hij houdt in de linkerhand een staf of zwaard en in de rechter een beker. Op de buik van deze figuur zijn een drietal spiraalmotieven te onderscheiden. De antropomorfe vrouwelijke figuur heeft een haarkam van voor naar achter over het hoofd, aan de voorkant een geringde cirkel. Grote ogen aan de zijkant van het hoofd en een brede neus. Band om de nek. Het lichaam is met vertikale groeven versierd en ook deze vrouwfiguur heeft een drietal spiraalmotieven op de buik. Ze houdt met beide handen een gefigureerd rond schaaltje voor zich waarop ook weer het spiraal motief terugkomt. De achterkant van het plaatje is glad met een onregelmatige uitholling ongeveer in het midden. Door de bovenste twee gaatjes in het plaatje is een leren touwtje gehaald. Koperlegering In het noorden van Ekiti dichtbij de Opin regio ligt de plaats Obo Aiyegunle alwaar een techniek van bronsgieten is ontstaan waarin in plaats van was latex wordt gebruikt. Latex wordt verkregen van het sap van de Euphorbia kamerunica. Latex heeft een andere behandeling nodig dan was en dit sieraad is waarschijnlijk opgebouwd uit uit smalle rolletjes rubber latex welke aan elkaar zijn gehecht door een verhit mes. Deze draderige structuur is terug te vinden in de uiteindelijke bronssculptuur.