De cowrie: kleine schelpen uit de zee die tot 1901 nog als geld in Ghana werden gebruikt, maar vandaag de dag het meest bekend zijn als stijlitem gedragen in het haar, oorbellen, kettingen of armbanden.
Ook in de streekdracht komt het soms tot rebellie. Bijvoorbeeld als een stel Staphorster meisjes aan het eind van de jaren 1960 gezamenlijk besluit met de ongeschreven regels te breken en ieder een zilveren bijbelketting aanschaft.
Een aantal burgemeesters vond dat de ambtsketen toe was aan vernieuwing en richtten in 1997 de ambitieuze Werkgroep Ambtsketen op. Liesbeth den Besten, adviseur van de werkgroep, blikt terug.
Esther Doornbusch bespreekt in dit blog het boek Tadema Gallery: Jewellery from the 1860s to the 1960s door Beatriz Chadour-Sampson. Esther bespreekt waarom het boek een geslaagd eerbetoon en visueel feest is, maar als academisch naslagwerk minder geslaagd is.
De kraal: het basiselement van verschillende sieraden uit de sieradencollectie van het Centraal Museum. In deze blog vertelt Eva Burgering, conservator in opleiding, over kraalsieraden en hun geschiedenis als ruilmiddel.
Fatima Essahsah is een echte bosslady. Naast succesvol ondernemer heeft ze haar eigen sieradenlijn onder de titel Stones Stories. Geïnspireerd door haar roots in Amsterdam en de geuren, kleuren en verhalen uit de Berbercultuur.