De cowrie: kleine schelpen uit de zee die tot 1901 nog als geld in Ghana werden gebruikt, maar vandaag de dag het meest bekend zijn als stijlitem gedragen in het haar, oorbellen, kettingen of armbanden.
In De stijl van Zuidoost wordt de visuele identiteit van het stadsdeel en de bewoners in kaart gebracht. Jet Nugter is één van deze bewoners en vertelt over de betekenis van haar mattenklopperring.
Claire draagt een Boto Keti ketting. Een ketting die ze van haar familie uit Suriname heeft gekregen. Veel informatie over de ketting is er niet, maar wat voor sieraad is de ketting eigenlijk?
Mel draagt grote zilveren oorringen, hoops, een stijlitem dat nu met regelmaat in de mode is. Zo ook nu weer. Naast een modieus stijlitem is het ook een cultureel stijlitem. Een item dat voor verschillende mensen in verschillende contexten iets anders kan betekenen. Een item dat niet onbewust gedragen kan worden.
Het siliconenarmbandje werd in 2004 populair vanwege de boodschap die het uitdroeg. Al snel veranderde het in een mode item, om nu weer vooral vanwege de boodschap te worden gedragen. Zo ook door Dennis, eveneens een bewoner van Zuidoost.
In de reeks blogs ADORNING: zal curator Vanessa de Gruijter ingaan op sieraden en lichaamsversiering in relatie tot dekolonisatie, culturele identiteit en diversiteit.
‘Americana’ is een reeks korte informatieve verhalen over de Amerikaanse mode cultuur in Los Angeles. De stand van zaken in de modewereld, modemusea en de subculturen van de stad vormen de rode draad. In het achtste deel van de blogpost ‘Americana’: sieraden ontwerpers.
Al voor de officiële opheffing van het ambtskostuum van de burgemeester werd deze vaak niet meer gedragen. De ambtsketen is nog wel in gebruik en is door de Werkgroep Ambtsketen aangegrepen als een interessante ontwerpopdracht.
Veel voorwerpen in museale depots zijn losgeraakt van hun oorspronkelijke culturele context. Dat geldt misschien wel in het bijzonder voor Māori sieraden, de hei tiki in volkenkundige verzamelingen. Deze sieraden verbinden de drager met voorouders en bijzondere gebeurtenissen en verhalen uit het verleden.
In de expo ‘the new normal’ staat onder andere het werk en de visie van The Fabricant centraal. In dit blog reflecteert Nina Lanke op de verhouding tussen materiële en immateriële mode. Met verrassende vergelijkingen tussen Amber Jae Slooten's DEEP (2018) en de Zār-amulet uit de collectie van het Nationaal Museum van Wereldculturen, bevraagt Nina: hoe dagen deze werken ons uit om na te denken over 'het nieuwe normaal'?