In de expo the new normal staat onder andere het werk en de visie van Maison the Faux centraal. In de expo zijn twee stukken uit de collectie Maison pour Maison opgenomen, die reflecteren op thuis zijn en zelfexpressie. Hoe dagen deze werken ons uit om na te denken over 'het nieuwe normaal'?
“Als costuums voor een science-fictionballet bijzonder geslaagd, op het Leidseplein zullen we er voorlopig niemand in zien” . Modejournalist Emmy Huf schreef deze woorden over de kostuums die Gijs Bakker en Emmy Van Leersum in 1970 showden. Misschien niet voor het Leidseplein maar in de danswereld waren de kostuums gelijk populair.
‘Americana’ is een reeks korte informatieve verhalen over de Amerikaanse mode cultuur in Los Angeles. De stand van zaken in de modewereld, modemusea en de subculturen van de stad vormen de rode draad. In het achtste deel van de blogpost ‘Americana’: sieraden ontwerpers.
De designstroming Hollands Glad verzette zich in de jaren '60 tegen heersende tradities binnen het sieraadontwerp. Zij wilde het sieraad toegankelijk maken voor iedereen. In 1976 maakten Gijs Bakker en Emmy van Leersum de opvallende Kachelpijpketting. Maar hoe democratisch en bereikbaar was dit ontwerp eigenlijk?