Sieraden zijn onlosmakelijk verbonden aan de streekdracht. Sommige sieraden hadden een praktische functie, zoals het vastzetten van de muts of de broekklep, maar veel sieraden zijn ook echte pronkstukken, gemaakt met edelmetalen en -stenen.
In De stijl van Zuidoost wordt de visuele identiteit van het stadsdeel en de bewoners in kaart gebracht. Jet Nugter is één van deze bewoners en vertelt over de betekenis van haar mattenklopperring.
De collectie van het Rijksmuseum telt zo'n 100 haarkammen. De verscheidenheid aan vorm en type is groot. De meeste kammen uit de collectie zijn niet om het haar te kammen maar bedoeld ter versiering en ondersteuning van het dameskapsel. In dit blog staat een van die haarkammen centraal.
Brons was lang geleden zeldzaam, gewild en eindeloos herbruikbaar. Toch kwam een deel van de bronzen sieraden op vreemde plekken terecht. Zomaar los in het landschap, in beekjes, vennen en moerassen.
Amsterdamse goudsmid Marleen Hengeveld (AMMA Jewelry) maakt fijnzinnige juwelen in romantisch minimalistische stijl. Ze is een van de deelnemers aan Masterly The Hague en liet zich voor nieuw werk inspireren door een 17de eeuws portret van de Arnhemse schilder Hendrick Coster.
Sinds haar jeugd verzamelt Ludewey de Vrijer al spullen. Waar ze in het begin bijna alles verzamelde wat ze tegenkwam, bestaat haar verzameling nu vooral uit tassen en accessoires vanaf 1900 tot midden jaren vijftig.
Boodschappentasjes, aangespoeld plastic en gesmolten fietslampjes - allemaal nieuwe materialen voor het sieraad. Ideaal - of toch niet? In dit blog reflecteert Saskia van Es op de expo 'ReStart', waar makers verfrissende perspectieven deelden.
Fatima Essahsah is een echte bosslady. Naast succesvol ondernemer heeft ze haar eigen sieradenlijn onder de titel Stones Stories. Geïnspireerd door haar roots in Amsterdam en de geuren, kleuren en verhalen uit de Berbercultuur.
In deze recensie bespreekt Esther Doornbusch het boek In Flux: American Jewelry and the Counterculture. We lezen over de sociaal maatschappelijke situatie in het Amerika van de jaren zestig en zeventig en wat dit betekende voor de ontwikkeling van sieraadontwerpers. Met de benoeming van Joe Biden tot nieuwe president en alle onrust van de laatste maanden is deze publicatie actueler dan ooit.