In de expo ‘the new normal’ staat onder andere het werk en de visie van The Fabricant centraal. In dit blog reflecteert Nina Lanke op de verhouding tussen materiële en immateriële mode. Met verrassende vergelijkingen tussen Amber Jae Slooten's DEEP (2018) en de Zār-amulet uit de collectie van het Nationaal Museum van Wereldculturen, bevraagt Nina: hoe dagen deze werken ons uit om na te denken over 'het nieuwe normaal'?
Imagine IC en Modemuze sloegen vorig jaar de handen ineen – samen onderzochten ze het (im)materieel erfgoed van de koto in Nederlandse context. Op verzoek maakte Cheyenne Nelson (Studio NENE) een doek: een verzameling van de kennisoverdracht, maar ook te dragen als angisa. In dit blog neemt Cheyenne je mee in de reis naar dit eindproduct.
Wat is er zo mooi aan de Surinaamse cultuur? Deze vraag zette Jane Stjeward-Schubert op een zoektocht naar haar roots. Ze ontdekte in Nederland en Suriname niet alleen een bron van kennis, maar ook haar liefde voor Surinaamse streekdracht. Het legt de basis voor een bijzondere verzameling.
Met toneel- en dansvoorstelling overgedragen, geruild of speciaal gemaakt: de van oorsprong Surinaamse koto’s in Nederlandse museumcollecties zijn op allerlei manieren verzameld. Maar welke rol spelen ze in deze musea? In dit blog zoomen we in op de rol van de koto in Nederlandse museumcollecties.
De koto is een illustratie van globalisering, beladen geschiedenissen en vooral een ontwikkelende mode. Maar welke rol neemt de koto als erfgoed in de Nederlandse context? Kenners, ontwerpers, verzamelaars, coupeurs en conservatoren kwamen bij elkaar om in gesprek te gaan over een verzameling vol koto's - de verzameling van Rita Maasdamme.
Zijde in alle vormen kwam langs: de microsamenstelling ervan, eeuwenoude technieken in China en als afsluiter het onderzoek naar spinnenzijde. Sjoukje Telleman blogt over het symposium over zijde van de Textielcommissie.