Foutmelding

mrt '17 26
Tentoonstelling
Gemeentemuseum Den Haag

Couturier Hubert de Givenchy brengt in deze ambitieuze tentoonstelling een eerbetoon aan zijn muze Audrey Hepburn. De tentoonstelling is een groots opgezet retrospectief van het oeuvre van de Franse couturier Hubert de Givenchy, een van de grote modeontwerpers van de 20ste eeuw die in dezelfde tijd werkzaam was als Christian Dior en Cristóbal Balenciaga, en een levende legende is in de geschiedenis van de haute couture.

De tentoonstelling is in nauwe samenspraak met Monsieur Hubert de Givenchy samengesteld en geeft daardoor een uniek inzicht in zijn werk dat de tijdspanne van een halve eeuw omvat, van de opening van Maison de Givenchy in 1952 tot zijn terugtreden bij het modehuis in 1995. De couturier zelf heeft talrijke van zijn meest geliefde creaties geselecteerd, waarvan sommigen nog nooit eerder voor publiek werden tentoongesteld.

Het Gemeentemuseum Den Haag is verschillende particuliere collecties zeer erkentelijk voor hun bijzonder genereuze betrokkenheid bij dit project, waardoor het de unieke mogelijkheid krijgt vele schitterende ontwerpen van Hubert de Givenchy te tonen.

Hubert de Givenchy, 1960, Foto: Robert Doisneau; courtesy Hubert de Givenchy

De tentoonstelling zal deels speciaal gewijd zijn aan de bijzondere vriendschap en professionele samenwerking tussen Hubert de Givenchy en Audrey Hepburn. Deze creatieve band begon in 1953 en bleef voortbestaan gedurende Hepburns leven. Als actrice droeg Audrey Hepburn de creaties van De Givenchy in enkele van haar meest bekende films, zoals, How to steal a Million en Breakfast at Tiffany’s, waarbij zij aangaf:

‘Givenchy’s clothes are the only ones I feel myself in. He is more than a designer, he is a creator of personality.’ – Audrey Hepburn

Hubert de Givenchy, ensemble, najaar 1960, gedragen door Audrey Hepburn in ‘Breakfast at Tiffany’s (1961). Collectie Gemeentemuseum Den Haag

Dit was voor Monsieur Hubert de Givenchy aanleiding om de tentoonstelling de titel ‘To Audrey with Love’ mee te geven, net als het boek dat hij recentelijk publiceerde, eveneens opgedragen aan zijn dierbare vriendin Audrey. De tentoonstelling zal schitterende ontwerpen tonen van Hubert de Givenchy, deels gedragen door Audrey Hepburn, maar ook ontwerpschetsen, tekeningen, foto’s en filmbeelden, die de esprit en de tijdloze schoonheid tot leven brengen van een bijzonder verbond in vriendschap en elegantie.

In 1988 toonde het Gemeentemuseum Den Haag de succesvolle tentoonstelling ‘Hubert de Givenchy. Haute Couture, gedragen door Audrey Hepburn’, die werd geopend in aanwezigheid van Audrey Hepburn en Hubert de Givenchy. Het feit dat Audrey Hepburn Nederlandse familiebanden had, maakte dit project extra dierbaar. Het doet Hubert de Givenchy ook daarom genoegen deze samenwerking met het Gemeentemuseum Den Haag in 2016 een mooi vervolg te geven:

‘To be back in Holland is always an important moment for me and especially in order to present the exhibition ‘To Audrey with love’, an emotional tribute to Audrey Hepburn in her native country and in the great Gemeentemuseum. I am convinced that Audrey would have been very proud and happy with this beautiful project of exhibition. We love you Audrey.’ - HUBERT DE GIVENCHY

Het Gemeentemuseum Den Haag werkt voor de tentoonstelling samen met Eloy Martínez De La Pera Celada, die recentelijk met Mr Hubert de Givenchy de tentoonstelling ‘Hubert de Givenchy’ samenstelde in het Thyssen-Bornemisza Museum in Madrid, Spanje (2014/2015). De art direction is in handen van Maarten Spruyt en Tsur Reshef; conservator is Madelief Hohé van het Gemeentemuseum Den Haag.

Zie ook Gemeentemuseum