HuiZgebreid - van Toen tot Trend

mrt '16 26
Huizer Museum
breien

De tentoonstelling HuiZgebreid biedt een fraai inkijkje in de naai- en breicultuur van Huizen, vanaf eind 19e eeuw. Het is een hommage aan de vrouwen die vroeger ware hoogstandjes maakten met naaien, borduren en breien.

Van stoere schipperstruien, befjes en werkhandschoenen voor hun mannen, tot mutsen, shawls, ingenieuze merklappen en mofjes met de meest ingewikkelde patronen voor kun kinderen. Was er nog tijd over, dan borduurden ze ondermutsen en prachtige beursjes voor zichzelf.

Ook de Huizer ‘breimeisjes’ schitteren in deze tentoonstelling. Zij gingen als onderdeel van hun opvoeding naar naai- en breischooltjes om dit ambacht te leren; je zag ze dag en nacht met breipennen in de weer. Dit is prachtig vastgelegd in olieverf door Wally Moes en te zien op historische foto’s.

Schipperstrui en een Huizer visser.

Van toen tot trend

Breikunst van nu is eveneens te vinden op HuiZgebreid. In fotocollages, in beelden van jonge ontwerpers tot real life masterpieces van de Huizer Granny’s Finest. De tentoonstelling HuiZgebreid is levend en levendig. Regelmatig komen de Granny’s Finest bij ons breien. Zij maken de mooiste werken, die zelfs tot in de Bijenkorf te koop zijn. Breiclubs en breibloggers uit alle regio's komen op bezoek. Bovendien zijn er veel interessante workshops en lezingen in het museum, voor jong en oud.

Mofjes breiwedstrijd

Toen waren mofjes noodzaak, nu zijn gebreide arm- en handwarmers helemaal trendy. Ter gelegenheid van de tentoonstelling HuiZgebreid organiseert het Huizer Museum een mofjeswedstrijd. Wie maakt de leukste, mooiste, meest grappige, originele mofjes deze winter? Inzendingen maken deel uit van de tentoonstelling. Deelnemen kan nog tot 19 maart 2016.

Kijk voor meer informatie over het museum, activiteiten en de spelregels voor de breiwedstrijd op www.huizermuseum.nl.