Romantische mode in de 19de eeuw

feb '15 01
Lezing
Gemeentemuseum Den Haag

De 19de eeuw was een opwindende en dynamische tijd vol maatschappelijke veranderingen. Het kopen en dragen van modieuze creaties werd een steeds belangrijker middel voor de elite en de nieuwe rijken om hun status en maatschappelijke positie te benadrukken.

Couturiers, warenhuizen en de groeiende mode-industrie zagen een groeiende, welgestelde clientèle. Het silhouet van de modieuze vrouw veranderde voortdurend. De mannenkleding versoberde, maar was perfect van snit en echte kleermakerskunst. Er kwam speciale kinderkleding op de markt. De nuances en subtiele verschillen in de kleding, waarmee de welgestelden zich ten opzichte van elkaar probeerden te onderscheiden, geven verrassend veel prijs over het leven in de 19de eeuw.

Algemene informatie:

Spreker: Verena Bakhuizen

Tijd: 14.00 - 14.45 uur

Locatie: aula, Gemeentemuseum Den Haag

Prijs: €5,- p.p., excl. entree museum (entreekaart voor het museum verplicht)

Reserveren voor de lezing is niet mogelijk, tickets zijn doorlopend verkrijgbaar bij de kassa van het museum

Tip: houd rekening met een wachtrij bij de kassa

Om alvast kaarten te kopen voor de tentoonstelling, klik hier..