Borsik van zwart serge

1850 - 1950
Zuiderzeemuseum Enkhuizen
aankoop 1951-09-27

Borsik van zwart serge voor een meisje ouder dan 8 jaar voor in de winter. Het halsje is afgewerkt met een zwart keperbandje. De polsen en het rechter achterpand zijn afgewerkt met blauw zijden koor met een wit en rose spiegeltje. Het jak is gevoerd met een zwart linnen. Door de kleurstelling van de afwerking van het jak is dit gedragen bij de lichte rouwdracht. De borsik van zwart serge werd gedragen van Kerstmis tot Pasen. Zwart sarris, sluiting middenachter d.m.v. haakjes en trensjes, "zijnaden" achter, achterpanden iets langer met splitjes en trensjes, halsje afgewerkt met zwart keper- bandje, polsen en rechter achterpand met blauw zijden koor met wit en rose spiegeltje afgewerkt, gevoerd met zwart linnen, voor meisje in de winter in lichte rouw. Borsikkie gedragen door het kind in het pak. Wanneer het kindje ongeveer 1 jaar oud is, wordt het babyborsikkie uitgedaan en krijgen de kinderen een borsik aan, die voor beide seksen anders is van snit. Bij het jongensborsikkie worden de rugpanden wat langer geknipt dan het voorpand. Deze verlengde rugpanden, afgezet met band, worden boven het rokje en met 5 jaar boven het broekje gedragen (slippen 18e eeuwse mannenrok).; Het borsikkie voor de meisjes heeft vrijwel even lange achter- panden als het voorpand en de onderzijde is niet afgewerkt met band, omdat deze in het rokje worden gedragen. De borsikkies van katoen, afgezet met langet, worden 's zomers gedragen, van Pinksteren tot half november (St. Maarten). Vanaf half november tot Pinksteren dragen de kinderen een wollen of japonborsik (wollen viltachtige stof) afgezet met wollen koor.