Bovenarmring met witte klei en kaurischelpen

 

Bovenarmring. Volgens Price & Price (1980:86) hebben Marrons van verschillende stammen (er zijn er zes, DD) accessoires met verschillende betekenissen. Behalve sieraden met puur esthetische...

Objectnummer
TM-H-2435
Instelling
Stichting Nationaal Museum van Wereldculturen
Periode
voor 1926
Herkomst
Suriname

Bovenarmring. Volgens Price & Price (1980:86) hebben Marrons van verschillende stammen (er zijn er zes, DD) accessoires met verschillende betekenissen. Behalve sieraden met puur esthetische waarde, zijn er een aantal voorwerpen met magische c.q. religieuze betekenis. Deze armbanden, halssieraden, riemen e.d. worden gedragen ter bescherming tegen hekserij en toverij. Ook ziekte wordt vaak behandeld m.b.v. deze items. Zulke voorwerpen bevatten vaak kaurischelpjes (In Suriname papa-moni geheten. Zulke schelpjes waren vroeger bij de Papa-negers van Dahomey als betaalmiddel in gebruik. Tevens werden er kwaad afwerende en gelukbrengende krachten aan toegeschreven; Lelyveld, Th. van, 1919:469. Deze krachten zouden ze hebben vanwege de overeenkomst in vorm met het vrouwelijk geslachtsdeel; Perry, 19..), papegaaienveertjes, munten en kruidenmengsels in stoffen omhulsels. Echter, de ingrediƫnten die gebruikt kunnen worden zijn talloos, omdat de samenstelling van elke obia afhangt van een bepaalde godheid, orakel of geest. Hoewel deze objecten dus gemaakt worden als ritueel hulpmiddel, spelen ook esthetische waarden een rol. Pemba doti, witte klei, is erg belangrijk bij magische rituelen van de Marrons.

Aanvullingen

Vul deze informatie aan of geef een reactie

Reactie