Brillenkoker, etui van donkerblauw zijde met kleurig zijdeborduursel, goud- en zilverborduursel en turquoise lint en roze steen

Museum Rotterdam
1800/1900
St. Historisch Kostuummuseum.

Smal etui, met ronde bovenkant en onderkant, van donkerblauw tot zwart zijdesatijn. Kleurig zijdeborduursel met goud- en zilverborduursel op beide zijden in fantasiesteekjes. Eén zijde met een bloemtak en erboven een wolk, andere zijde een bloemtak met een vlinder en een wolk. De binnenzijde is van lichtblauw linnen? De etui heeft een bies blauw-wit geruit zijdeband rondom. Aan de bovenzijde een turquoise koord. Aan de onderzijde tevens een turquoise koord dat omwonden is met wit, blauw en bruin. Zowel bovenaan als onderaan een platte roze glazen kraal aan het lint.