Geweven band ter decoratie van een wikkelrok

Doorzoek de website met tags
RV-5946-68
c. 1930
San Pablito

Dubbelweefsel (handgesponnen paarse wol en witte fabriekskatoen), cirkelvormige band van 25 cm lengte en een omtrek van 225 cm, die oorspronkelijk aan een wit-wollen rok was genaaid. Decoratie bestaat uit smalle banen met diverse kleine geometrische motieven. Analyse wordt bemoeilijkt door vervilten van de stof ; regelmatig wassen heeft de wol aanzienlijk doen krimpen. Oud en zeldzaam, vermoedelijk geweven op een heupgetouw. Elders vervaardigd, maar gebruikt in San Pablito, Pahuatlan, Puebla. Verworven in 1958.