Geweven gordel met geometrische motieven

Tétouan

De gordel behoorde tot het kostuum van welgestelde bruiden. Tijdens haar eigen bruiloft droeg de bruid de gordel samen met een kaftan. Daarna droeg zij de gordel tijdens andere feestelijke gelegenheden. Foto 60061204 laat zien hoe een dergelijke gordel gedragen werd. Vervaardiging Weefsel van zijde op zijde (brokaat) met franjes. Vervaardigd op een trekstoel weefgetouw (backstrap-loom). In het weefsel wordt diverse malen van kleurschema en patroon gewisseld. Aan beide uiteinden is een patroon met sterren en gestileerde handjes (khamsa's) ingeweven. Dit wordt gevolgd door diverse florale en sterpatronen. Een deel van het weefsel heeft een trapvormig minbar-motief.