Jak van zwart katoen

Doorzoek de website met tags
onbekend
Zuiderzeemuseum Enkhuizen
1900 - 1915
Zuiderzeemuseum Enkhuizen
onbekend

Het lijfje heeft in de taille drie ingestikte plooitjes die naar de hals lopen. Gefronst pasje met daar over heen een los pasje met zwarte tule met naaldplooitjes evenals het hoge boordje. Sluiting middenvoor met koperen haken en ogen daarover een bies met metalen knoopjes. Ogen ter bevestiging van de rok. Kopmouwen, iets rond geknipt de rechter mouw is veel versteld. Behoort bij nr. 12715 en vormt samen daarmee een daagse japon. Voorbeeld van eenvoudige daagse dracht, vele malen versteld Behoort bij nr. 12715 en vormt samen daarmee een daagse japon. Het lijfje heeft in de taille drie ingestikte plooitjes die naar de hals lopen. Gefronst pasje met daar over heen een los pasje met zwarte tule met naaldplooitjes evenals het hoge boordje. Sluiting middenvoor met koperen haken en ogen daarover een bies met metalen knoopjes. Het achterpand heeft twee diagonaal lopende naden. De onderkant loopt rond. Ogen ter bevestiging van de rok. Kopmouwen, iets rond geknipt de rechter mouw is veel versteld. De voering is van bedrukte witte katoen, waarschijnlijk hergebruikt, en vele malen versteld. Zeldzaam stuk voor de collectie omdat er weinig volksdracht bewaard is. Mooi exemplaar van burgerdracht van het eenvoudige soort. Was waarschijnlijk de nette jurk voor de zondag.