Katoenen hoofddoek voor man met verschillende motieven die verwijzen naar de Javaanse wereldorde

ca. 1920
Surakarta (stadsgemeente)

Duidelijk met de cap gebatikte hoofddoek voor een man, met verschillende motieven die tezamen refereren aan de Javaanse wereldorde en aan vruchtbaarheid. Dit semèn-motief is een geheel aan symbolische motieven die verwijzen naar de betekenis van het woord: 'ontspruiten', of 'groeien' (MCCabe Elliot, 1984:68). Hier zijn bloemen enr anken afgebeeld, naast bergen (gunung) en vleugelmotieven (lar), die verwijzen naar het heilige rijdier van de Hindoegod Vishnu. De doek is gebruikt als wandkleed en werd vervaardigd door en voor Indonesische mensen.