Katoenen hoofddoek voor mannen met Arabische kalligrafie

Sumatera

Blauw-wit hoofddoek (kelengan: in blauw-wit), volgens verzamelaar een kudung d.i. een hoofddoek voor vrouwen, volgens Kerlogue hoofddoek voor mannen (2001; zie Opmerkingen). Centraal staan drie grotere medaillons, waarin gestileerd Arabisch schrift. Aan elke zijde bevindt zich een tughra-motief: de emblematische handtekening van een Ottomaanse sultan. Elke sultan had zijn eigen tughra, welke hij gebruikte op officiele brieven en verdragen met andere heersers. In de Indonesische context werd het gezien als een symbool dat bovennatuurlijke kracht zou hebben (Kerlogue, 2001). De achtergrond bestaat uit dunne bloemranken waaraan kleine bloemvormen. Elk uiteinde heeft een driedelig sierrand, met in de centrale baan afwisselend ruitjes en cartouches. De andere banen bevatten aaneengeregen kleine ruitjes. Elk uiteinde heeft een imitatie-franje: sisir. Kerlogue schrijft dat het wellicht gebruikt werd als hoofddoek voor mannen. Volgens haar staat de naam van de man voor wie de doek bestemd was op de doek: Muhammad Albi. In elke hoek staan kalligrafische elementen die de naam "Allah" bevatten (zie documentatie). De doek was bestemd voor export naar Sumatra.