Foutmelding

Katoenen kokerrok met bloemboeketten, vogels en vlinders op verschillende planten

ca. 1935
Pekalongan (regentschap)

De kepala ('hoofd') heeft een klein boeket met vogel en vlinder op een achtergrond van groene en blauwe diagonale stroken. De badan ('lichaam') heeft een achtergrond van varenbladeren met daarop drie bloemboeketten. Boeketten waren oorspronkelijk echt Europese motieven, en de soort afgebeelde bloemen, maar ook dieren, hadden voor verschillende culturele groepen een eigen symboliek (Heringa, 1996:66). Deze rok met een dlorong buket tanahan patroon (naar de informant van Veldhuisen) is van Indo-Chinese makelij, en was bestemd voor Indo-Chinese afneemsters en voor de export.