Katoenen kokerrok met bloemboeketten, zwaluw, vlinders en kleinere bloemen

TM-5663-649
ca. 1930
Kudus (regentschap)

Kokerrok, nu open, had voorheen een katoenen band, met de kepala ('hoofd') met groene basis waarop een boeket, een zwaluw (aankondiger van de zomer, Heringa, 1996), vlinders, en kleinere bloemen. De badan ('lichaam') vertoont driemaal het patroon van de kepala, op een rawan achtergrond. Rawan betekent moeras, en is een traditioneel Pasisir achtergrondmotief dat uit golvende lijnen bestaat (Heringa, 1996). Boeketten waren oorspronkelijk echt Europese motieven, en de soort afgebeelde bloemen, maar ook dieren, hadden voor verschillende culturele groepen een eigen symboliek (Heringa, 1996). Veldhuisen's informant noemt het patroon buket galaran. Deze rok was bestemd voor de lokale markt en de export en is gemaakt in een Indo-Chinese batikkerij.