Katoenen weefsel met eenvoudig ornament

TM-A-11023
Congo-gebied

Het katoenen weefsel is blauwwit gestreept met een eenvoudig ingeweven ornament in inslagtechniek. De doek bestaat uit twee weefsels die langs een zelfkant aan elkaar genaaid zijn. Vervaardiging Materiaal: Schering en inslag zijn van katoen en z-gesponnen. Alles is gemaakt van eigengesponnen garens. Binding en ornament: Het weefsel is in scheringribs, 8 banen van 8-9 centimeter breed, waarbij de scheringdraden blauw zijn. In de 7 tussenliggende baantjes van circa 2,5 centimeter breed zijn de scheringdraden wit, evenals in de banen langs de beide zelfkanten, respectievelijk 7 en 8 centimeter breed. In de blauwe banen lopen drie hele smalle streepjes van lichtblauwe scheringdraden en 2 heel smalle streepjes van bruine scheringdraden. De inslag is wisselend van dik blauwe garen en van dun wit garen dat dubbel gebruikt wordt. Door deze twee soorten inslaggaren komt het ingeweven ornament goed tot zijn recht. Afwerking: De losse scheringdraadeinden vormen een korte franje van circa 2,5 centimeter.