Foutmelding

Katoenen wikkelrok door D.L.N. met verschillende helften in bloemen, vlinders en fabelvogels

TM-5663-739
ca. 1945
Tasikmalaya (stadsgemeente)

Een kain panjang pagi sore, een term die verwijst naar de verschillend versierde helften van de doek. In tegenovergestelde hoeken zijn bulan afgebeeld (sierlijke randen). In één hoek met chrysanten, fabelvogels, en vlinders op het verboden motief kawung. Dit windroos-motief werd, samen met nog andere motieven, in de 18e eeuw door de sultans van Midden-Java verboden voor het gewone volk (McCabe Elliot, 1984:68). De andere hoek is gevuld met rozen en vlinders op een egale ondergrond. Veldhuisen geeft aan dat de naam van de batikkerij onleesbaar is, doch noemt tevens Asmara Putri (letterlijk hartstocht-meisje), dochter van de liefde als naam. De doek is van Indo-Chinese makelij en was bestemd voor alle culturele groepen.