Katoenen wikkelrok door Gan Tjwie Lien met verschillende helften waarop florale motieven en steltlopers

Vervaardiging: Gan Tjwie Lien
ca. 1950
Pekalongan (regentschap)

Deze wikkelrok is een kain panjang pagi sore, waarmee verwezen wordt naar de verschillend gekleurde en gebatikte helften. Door andere wikkelwijzen kan de rok bij verschillende gelegenheden gedragen worden, vandaar de term pagi sore: "ochtend-vroege avond". Deze rok heeft een helft met 2,5 keer lotusbloemen, steltlopers en Chinese vlinders. De andere helft heeft een sierlijke bloemenrand, bulan, met eveneens lotusbloemen, steltlopers en de Chinese vlinder. Bloemen hebben andere symbolische betekenissen voor verschillende culturele groepen in voormalig Nederlands-Indië (Heringa, 1996:66). Deze rok is gemaakt in een Indo-Chinese batikkerij en was bestemd voor Indo-Chinese afneemsters en voor de export.