Foutmelding

Katoenen wikkelrok door Tonie Weng Toan met losse motieven als haan, berg en kompas

Vervaardiging: Tonie Weng Toan
ca. 1935
Banyumas (regentschap)

Doek met symmetrisch geheel aan losse motieven: haan, berg, kompas op een rawan achtergrond van golvende lijnen. De motieven zijn met de cap aangebracht. Veldhuisen, de verzamelaar, noemt het motief ayam puger. Volgens Heringa is dit een 'chicken in a coop', kip in een mand, dat een traditioneel Javaans motief is dat gedragen wordt door maagden tijdens de periode van opsluiting voor het huwelijk, maar ook door jonge vrijgezellen (1996). De doek was bestemd voor alle culturele groepen en is vervaardigd in een Indo-Chinese werkplaats.