Katoenen wikkelrok met grote vlinders, eenden en bloemen op een achtergrond van gevulde diagonale banen

ca. 1920
Banyumas (regentschap)

Wikkelrok met diagonale stroken (garis miring), die gevuld zijn met verschillende motieven, o.a. enkele van de zogenoemde verboden motieven: kawung en parang. Beide werden in de 18e eeuw door de sultans van Midden-Java uitgeroepen tot symbolen van de vorstenhoven, en derhalve verboden voor het gewone volk (McCabe Elliot, 1984). Erop staan vier groeiende planten (pohon, boom) afgebeeld met er omheen vlinders, bloemen en eenden.