Katoenen wikkelrok vol florale motieven, vogels en vlinders

ca. 1940
Lasem

Deze kain panjang staat vol met florale motieven, waaronder pohon (bloeiende planten of bomen) met chrysanten. Er omheen vliegen vogels en vlinders. Boeketten waren oorspronkelijk echt Europese motieven, en de soort afgebeelde bloemen, maar ook dieren, hadden voor verschillende culturele groepen een eigen symboliek (Heringa, 1996:66). De rok is een tiga negeri en dus in drie verschillende plaatsen vervaardigd: Lasem, Kudus, en Solo (Surakarta). De doek is gemaakt in een Indo-Chinese batikkerij en was bestemd voor Indonesiƫrs.