Kokerrok met bloemen en fabelvogels op geometrische achtergrond

ca. 1900
Semarang (regentschap)

Gesloten kokerrok in zwart, rood en wit, de badan ('lichaam') in bilik achtergrond. Bilik is een traditioneel Javaans motief, dat doet denken aan een gevlochten bamboemat en ook wel gedekan wordt genoemd in andere gebieden (Heringa, 1996). Op het bilik-motief zijn verder, diagonaal, vogels en bladeren afgebeeld. De kepala ('hoofd') is compleet met tumpal en papan; tumpal hebben vogels, tussen de tumpal bevinden zich kleine bloemmotieven. De papan bevatten fabelvogels. Fabelvogels op Chinese doeken refereren meestal naar de mythische feniks, die de zon, de oogst en welvaart ymboliseert (Heringa, 1996). Het rood is niet goed gedaan volgens verzamelaar Veldhuisen. Hij noemt Mehlbaum uit Semarang, die gerelateerd is aan de bekende batikfamilie van Zuylen. De doek is gemaakt door Chinezen en was bestemd voor alle culturele groepen.