Kokerrok met bomen, bloem(boekett)en, vogels en diagonale baan met geometrisch

ca. 1920
Sumatera

Kokerrokmet twee tinten rood, blauw, groen en zwart op crème gebatikt in vooral florale motieven als (levens-)bomen (pohon), bloemen, en bladeren. De kepala ('hoofd') bevat een diagonale baan met het banji-motief. Banji is het Chinese woord voor het Sanskrite swastika, en symboliseert welvaart en geluk (van Roojen, 1998). In de hoeken staan bloemboeketten afgebeeld, oorspronkelijk Europese motieven, die echter snel door de (Indo-)Chinezen gebruikt werden als statussymbool (Heringa, 1996). De badan ('lichaam') heeft driemaal een pohon (boom) afgebeeld, bloemen, bladeren en vogels. De verzamelaar maakt de opmerking sits (chintz). De doek was bestemd voor de lokale markt en de export naar Sumatra.